Czy akta administracyjne stanowią informację publiczną?

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE - SAS 1 / 2015

Zgodnie z art. 73 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania. Ponadto strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony (art. 73 § 2 k.p.a.).

W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że prawo dostępu do akt administracyjnych oraz sporządzania z nich kopii, notatek etc. posiada osoba, której przysługuje status strony w rozumieniu art. 28 i nast. k.p.a. Powstaje jednak zasadnicza wątpliwość dotyczą możliwości udostępnienia akt innym osobom, które powołują się nie na swój interes prawny, lecz dostęp do informacji publicznej.
W orzecznictwie sądowoadministracyjnym przyjmuje się, że akta administracyjne, jako zbiór dokumentów zgromadzonych i wytworzonych przez organy administracji publicznej, bez względu na ich rodzaj i charakter, zawierają informację o jego działalności i stanowią informację publiczną. W aktach mogą wprawdzie znajdować się również dokumenty niewytworzone przez organ administracji publicznej i niezwiązane z rozstrzyganiem spraw, stąd obowiązkiem organu jest ustalenie, czy określony dokument może zostać udostępniony na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Żądanie udostępnienia informacji publicznej należy przy tym zasadniczo odróżnić od żądania udostępnienia akt administracyjnych na zasadach przewidzianych w art. 73–74 k.p.a.
Decyzje pozostające w posiadaniu organu administracji publicznej mogą znajdować się w aktach administracyjnych albo poza nimi. Jeżeli nawet zawierają tzw. dane wrażliwe, mogą zostać udostępnione w kserokopii, z której usuwa się takie elementy. Wyłączenie pewnych danych ze względu na ochronę informacji niejawnych, ochronę innych tajemnic ustawowo chronionych, prywatność osoby fizycznej czy też tajemnicę przedsiębiorcy z treści udostępnianej informacji publicznej nie powoduje przy tym nadania tej informacji charakteru informacji przetworzonej. Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 28 marca 2011 r., sygn. akt II SAB/Kr 13/11.

Żądanie udostępnienia informacji publicznej należy zasadniczo odróżnić od żądania udostępnienia akt administracyjnych na zasadach przewidzianych w art. 73–74 k.p.a.

Paweł Groński

– Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2014 r., poz. 782)
– Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.)

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa