Rozpatrzenie skargi dotyczącej postępowania administracyjnego nie należy do właściwości rady gminy

ATUALNOŚCI / ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE WOJEWODY - SAS 11/2015

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia 21 października 2015 r. nr LEX-I.4131.226.2015.AJS stwierdzające nieważność uchwały Rady Gminy
z dnia 30 września 2015 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy.

W niniejszej sprawie Rada Gminy  podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy, a jej podstawę prawną stanowił art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym i art. 229 pkt 3 oraz art. 238 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Jak wynika z uzasadnienia do uchwały Nr X/82/2015 przedmiotem skargi były czynności związane z postępowaniem administracyjnym o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla przedsięwzięcia polegającego na budowie hal magazynowych wraz z zapleczami socjalno-biurowymi oraz infrastrukturą towarzyszącą.
Organ nadzoru wyjaśnił, że na podstawie art. 227 k.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.  Ponadto, stosownie do art. 233 k.p.a. skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony. Natomiast w sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne: skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami kodeksu, zaś skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który organ prowadzący postępowanie powinien rozpatrzyć z urzędu (art. 234 k.p.a.). Z kolei skargę w sprawie, w której wydano decyzję ostateczną, uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany (art. 235 k.p.a.).
Wojewoda Mazowiecki podkreślił, że na podstawie art. 236 k.p.a. w przypadkach określonych w art. 233 i 234 k.p.a. organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest organ uprawniony do wszczęcia postępowania lub organ, przed którym toczy się postępowanie, a w przypadkach określonych w art. 235 k.p.a. - organ właściwy do wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo do jej uchylenia lub zmiany. Przepis ten stanowi odstępstwo od reguły określonej w art. 229 k.p.a. Jest przykładem przepisu szczególnego odmiennie określającego właściwość organu do rozpatrzenia i załatwienia skargi i następstwem transformacji takiej skargi w środek postępowania jurysdykcyjnego.
Organ nadzoru zaakcentował także, że ustawodawca przyjmuje zasadę pierwszeństwa postępowania jurysdykcyjnego przed postępowaniem skargowym, postępowanie skargowe, jak czasami się przyjmuje, będzie miało charakter subsydiarny wobec postępowania jurysdykcyjnego.
Wobec powyższego Wojewoda Mazowiecki uznał, że Rada Gminy nie była organem właściwym do rozpatrzenia skargi, co uzasadnia stwierdzenie nieważności ww. uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa