Przyjęto założenia „ustawy samorządowej”

AKTUALNOŚCI - SAS 7 / 2013

Na posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.

Podstawowym celem regulacji jest stworzenie możliwości zapewnienia wspólnej obsługi dla samorządowych jednostek organizacyjnych oraz uelastycznienie rozwiązań organizacyjnych w sferze pomocy społecznej. 

Rząd uznał, że dotychczasowe formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego nie są wystarczające, a w szczególności brakuje koordynacji zadań o znaczeniu strategicznym, np. planowania przestrzennego czy publicznego transportu zbiorowego. W związku z powyższym w obszarach metropolitalnych zaproponowano możliwość powoływania związków gminno-powiatowych, a także usprawnienie procedury podejmowania decyzji przez związki jednostek samorządu terytorialnego oraz przyspieszenie procedury rejestracji takich związków. 

Ponadto założono, że należy stworzyć system zachęt do łączenia samorządów, aby korzystały na tym jednostki osiągające niższe wpływy z PIT. Jest to podyktowane tym, że małe gminy (do 5 tys. mieszkańców) mają problemy związane z wyższymi kosztami działalności, brakiem wystarczającego zaplecza kadrowego, niekorzystną strukturą demograficzną czy migracjami.

Celem projektu mają być także zmiany procedur administracyjnych i podatkowych na szczeblu lokalnym, które ułatwią stosowanie przepisów oraz zmniejszą koszty realizacji zadań. Zaproponowano m.in. złagodzenie przepisów dotyczących usuwania drzew i krzewów. Pewne kontrowersje wywołała natomiast zapowiedź zmiany ustawy o drogach publicznych, polegająca m.in. na rezygnacji z ustawowego wskazywania, w jakie dni pobiera się opłatę za parkowanie. Przede wszystkim zmiana ta dotyczy rezygnacji z kwotowego określenia górnej granicy stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania i wprowadzenie kryteriów, na podstawie których właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego będzie ustalał górną granicę tych stawek (np. liczba mieszkańców, liczba pojazdów lub koszty ponoszone na wydzielenie i utrzymanie miejsc parkingowych).

 

   

Umowa na odbiór odpadów komunalnych

TEMAT MIESIĄCA - SAS 7 / 2013

PYTANIE SEKRETARZA GMINY

Czy osoba, która złożyła deklarację śmieciową, powinna otrzymać decyzję lub umowę, z której będą wynikały stawki i terminy płatności?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Nie przewiduje się zawierania jakiejkolwiek umowy w tym zakresie.

Powyższą problematykę reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z art. 6c ww. ustawy, zorganizowanie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest zadaniem własnym gminy. Wójt (burmistrz/prezydent miasta) zobowiązany jest zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, znajdujących się na obszarze danej gminy.

Umowa na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych w granicach danej gminy, zawierana jest pomiędzy gminą oraz przedsiębiorcą, który wygrał przetarg na odbieranie tych odpadów (art. 6f ust. 1). Właściciele nieruchomości nie są stroną tej umowy. Powołana na wstępie ustawa, nie przewiduje również zawierania jakiejkolwiek umowy w tym zakresie, również co do wysokości opłat za wywóz odpadów komunalnych, pomiędzy gminą a właścicielem danej nieruchomości. 

 

WYSOKOŚĆ OPŁATY

Stawka za wywóz odpadów komunalnych ustalana jest przez radę gminy (art. 6 k ust. 1 pkt 1). W przypadku zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawka powinna być ustalona w niższej wysokości. Wysokość opłat za odbieranie odpadów komunalnych uzależniona jest zatem od tego, czy właściciel w złożonej deklaracji zobowiązał się do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (niższa opłata), czy też będzie zbierał wszystkie odpady komunalne razem, jako odpady mieszane i wówczas zapłaci wyższą opłatę za ich odbiór. 

Z przepisu art. 6 m ust. 1 wynika, że na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie przez niego opłatami komunalnymi, poprzez złożenie stosownej deklaracji w tym przedmiocie. Ponieważ wysokość tych stawek ustalana jest uchwałą rady gminy, a wysokość opłaty za odbiór odpadów komunalnych jest konsekwencją tej uchwały, w oparciu o którą właściciel nieruchomości sam oblicza wysokość opłaty, którą za gospodarowanie tymi odpadami ma obowiązek uiszczać, gmina nie ma obowiązku potwierdzania zadeklarowanej wysokości opłaty. 

 

TERMINY PŁATNOŚCI

Jeśli chodzi o terminy płatności, to one również wynikają z uchwały rady gminy (art. 6l). Uchwała ta ma charakter przepisu prawa miejscowego, jest publikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym, i jako taka obowiązuje na terenie całej gminy, bez konieczności jej doręczania. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby gmina poinformowała o jej treści również w inny sposób. Najtaniej jest zamieścić stosowną informację na stronach internetowych urzędu gminy, czy np. w prasie lokalnej, ale można również przekazać ją w formie pisemnej właścicielom wszystkich nieruchomości. 

Umowa na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych w granicach danej gminy, zawierana jest pomiędzy gminą oraz przedsiębiorcą, który wygrał przetarg na odbieranie tych odpadów. Właściciele nieruchomości nie są stroną tej umowy.

Wójt zobowiązany jest określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w drodze decyzji administracyjnej, w dwóch przypadkach (art. 6o):

  • jeżeli właściciel nieruchomości nie złożył w terminie deklaracji o wysokości opłaty,
  • jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji.

Bez wątpienia właściciele wszystkich nieruchomości powinni otrzymać z gminy informację (najlepiej na cały rok) o szczegółowych terminach odbioru poszczególnych odpadów komunalnych, z podaniem którego dnia tygodnia i w jakich godzinach będą odbierane odpady zmieszane, a także wskazanie innych dni aniżeli wynikające z tego grafika, jeżeli w danym dniu wypada święto, dni, w których będą odbierane odpady posegregowane, podlegające ponownej przeróbce, czy np. odpady wielkogabarytowe.

 

Sławomir Pyźlak

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. Nr 391 z późn. zm.)

 

ZOBACZ PEŁNY SPIS TREŚCI ATUALNEGO NUMERU

„Przy dokonywaniu wymiaru podatku od nieruchomości, dla organów podatkowych wiążące są dane wynikające z ewidencji gruntów”

ORZECZNICTWO - SAS 7 / 2013

Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 1959/11

Naczelny Sąd Administracyjny po raz kolejny zajmował się znaczeniem ewidencji gruntów dla wymiaru podatku od nieruchomości podkreślając, że dane zawarte w ewidencji prowadzonej przez starostę są dla organu podatkowego wiążące, a organy podatkowe nie mogą dokonywać samodzielnych ustaleń w tej mierze. Co więcej NSA podkreślił, że od tej reguły nie zostały przewidziane żadne wyjątki, a zatem organy ustalające wysokość zobowiązań podatkowych nie są uprawnione do przyjęcia innej podstawy wymiaru podatku niż dane zawarte w ewidencji gruntów. Sąd powołał się w swoich rozważaniach na dotychczasowe bogate orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym na jedno z ostatnich orzeczeń odnoszących się do omawianej problematyki, tj. wyroku z dnia 20 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2511/10, w którym NSA podkreślał, że ewidencja gruntów i budynków, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nie może stanowić przedmiotu merytorycznej oceny sądów administracyjnych w sprawie podatkowej, w której do sądu pierwszej instancji nie zostały, bo nie mogły zostać zaskarżone, odrębne od podatkowych akty lub czynności z zakresu prowadzenia wymienionej ewidencji. Również w uzasadnieniu uchwały składu 7 sędziów z dnia 27 lutego 2012 r., NSA wyjaśnił, że jednym z przepisów, które znajdują się poza regulacją ustawy podatkowej, a mającym istotne znaczenie dla wymiaru podatku od nieruchomości jest właśnie ww. art. 21 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. W związku z tym opodatkowanie budynku lub jego części stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy w ewidencji gruntów i budynków budynek określony został jako mieszkalny.

Zarzuty dotyczące nieprawidłowości w ewidencji gruntów należy podnosić z kolei w odrębnym postępowaniu administracyjnym. NSA zauważył bowiem, że skoro – na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne – ewidencję gruntów i budynków prowadzą starostowie, to w postępowaniu administracyjnym przed właściwym starostą skarżący mogą przeprowadzić skuteczny przeciwdowód przeciwko treści dokumentu urzędowego jakim jest ewidencja budynków. Dopiero wówczas pojawi się możliwość zmiany opodatkowania.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Umowa na odbiór odpadów komunalnych

TEMAT MIESIĄCA - SAS 7 / 2013

PYTANIE SEKRETARZA GMINY

Czy osoba, która złożyła deklarację śmieciową, powinna otrzymać decyzję lub umowę, z której będą wynikały stawki i terminy płatności?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Nie przewiduje się zawierania jakiejkolwiek umowy w tym zakresie.

Powyższą problematykę reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z art. 6c ww. ustawy, zorganizowanie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest zadaniem własnym gminy. Wójt (burmistrz/prezydent miasta) zobowiązany jest zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, znajdujących się na obszarze danej gminy.

Umowa na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych w granicach danej gminy, zawierana jest pomiędzy gminą oraz przedsiębiorcą, który wygrał przetarg na odbieranie tych odpadów (art. 6f ust. 1). Właściciele nieruchomości nie są stroną tej umowy. Powołana na wstępie ustawa, nie przewiduje również zawierania jakiejkolwiek umowy w tym zakresie, również co do wysokości opłat za wywóz odpadów komunalnych, pomiędzy gminą a właścicielem danej nieruchomości. 

WYSOKOŚĆ OPŁATY

Stawka za wywóz odpadów komunalnych ustalana jest przez radę gminy (art. 6 k ust. 1 pkt 1). W przypadku zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawka powinna być ustalona w niższej wysokości. Wysokość opłat za odbieranie odpadów komunalnych uzależniona jest zatem od tego, czy właściciel w złożonej deklaracji zobowiązał się do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (niższa opłata), czy też będzie zbierał wszystkie odpady komunalne razem, jako odpady mieszane i wówczas zapłaci wyższą opłatę za ich odbiór. 

Z przepisu art. 6 m ust. 1 wynika, że na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie przez niego opłatami komunalnymi, poprzez złożenie stosownej deklaracji w tym przedmiocie. Ponieważ wysokość tych stawek ustalana jest uchwałą rady gminy, a wysokość opłaty za odbiór odpadów komunalnych jest konsekwencją tej uchwały, w oparciu o którą właściciel nieruchomości sam oblicza wysokość opłaty, którą za gospodarowanie tymi odpadami ma obowiązek uiszczać, gmina nie ma obowiązku potwierdzania zadeklarowanej wysokości opłaty. 

TERMINY PŁATNOŚCI

Jeśli chodzi o terminy płatności, to one również wynikają z uchwały rady gminy (art. 6l). Uchwała ta ma charakter przepisu prawa miejscowego, jest publikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym, i jako taka obowiązuje na terenie całej gminy, bez konieczności jej doręczania. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby gmina poinformowała o jej treści również w inny sposób. Najtaniej jest zamieścić stosowną informację na stronach internetowych urzędu gminy, czy np. w prasie lokalnej, ale można również przekazać ją w formie pisemnej właścicielom wszystkich nieruchomości. 

Umowa na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych w granicach danej gminy, zawierana jest pomiędzy gminą oraz przedsiębiorcą, który wygrał przetarg na odbieranie tych odpadów. Właściciele nieruchomości nie są stroną tej umowy.


Wójt zobowiązany jest określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w drodze decyzji administracyjnej, w dwóch przypadkach (art. 6o):

  • jeżeli właściciel nieruchomości nie złożył w terminie deklaracji o wysokości opłaty,
  • jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji.

Bez wątpienia właściciele wszystkich nieruchomości powinni otrzymać z gminy informację (najlepiej na cały rok) o szczegółowych terminach odbioru poszczególnych odpadów komunalnych, z podaniem którego dnia tygodnia i w jakich godzinach będą odbierane odpady zmieszane, a także wskazanie innych dni aniżeli wynikające z tego grafika, jeżeli w danym dniu wypada święto, dni, w których będą odbierane odpady posegregowane, podlegające ponownej przeróbce, czy np. odpady wielkogabarytowe.

Sławomir Pyźlak

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. Nr 391 z późn. zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 7 / 2013

ABONAMENT RTV

OBOWIĄZUJE OD 30 maja 2013

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 7 maja 2013 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2014 r. 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 566) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 3 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz.U. Nr 85, poz. 728, z późn. zm.).
Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia ustala się opłaty abonamentowe za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w roku kalendarzowym 2014 w wysokości:

  • za używanie odbiornika radiofonicznego – 5,90 zł za jeden miesiąc;
  • za używanie odbiornika telewizyjnego albo odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego – 19,30 zł za jeden miesiąc.

 

TRANSPORT KOLEJOWY

OBOWIĄZUJE OD 31 maja 2013

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 569) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) i określa wykaz linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe. Wykaz linii kolejowych określa załącznik do rozporządzenia.

 

OPŁATY ZA STUDIA

OBOWIĄZUJE OD 4 czerwca 2013

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 maja 2013 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat za postępowanie związane z przyjęciem na studia na rok akademicki 2013/2014

(Dz.U. z 2013 r., poz. 579) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572, 742 i 1544). Zgodnie z § 1 maksymalna wysokość opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia na rok akademicki 2013/2014 wynosi:

  • 150 złotych dla osób ubiegających się o przyjęcie na kierunki studiów, na które postępowanie kwalifikacyjne obejmuje sprawdziany uzdolnień artystycznych oraz sprawdziany predyspozycji architektonicznych;
  • 100 złotych dla osób ubiegających się o przyjęcie na kierunki studiów, na które postępowanie kwalifikacyjne obejmuje sprawdziany sprawności fizycznej;
  • 85 złotych dla osób ubiegających się o przyjęcie na studia na pozostałe kierunki studiów.

 

BEZPIECZEŃSTWO WODNE

OBOWIĄZUJE OD 7 czerwca 2013

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 10 maja 2013 r. w sprawie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 599) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 37a ust. 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.) i określa:

  • sposób i tryb przeprowadzania szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie;
  • wzór dokumentu potwierdzającego odbycie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie;
  • wykaz kwalifikacji z zakresu żeglugi morskiej lub śródlądowej, których posiadanie zwalnia z obowiązku odbycia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie.

 

SKOKI

OBOWIĄZUJE OD 12 czerwca 2013

Ustawa z dnia 19 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r., poz. 613) 

Zasadniczym celem zmiany obowiązującej ustawy jest wprowadzenie specjalnych regulacji prawnych w zakresie zwiększenia stabilności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, poprzez stworzenie przepisów w zakresie procesów restrukturyzacyjnych w kasach oraz określenie zasad utworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub należnych z tytułu wierzytelności oraz zasady gromadzenia i wykorzystywania informacji o kasach.

 

KODEKS PRACY

OBOWIĄZUJE OD 17 czerwca 2013

Ustawa z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r., poz. 675) 

Zmiana ma umożliwić rodzicom skorzystanie z płatnego urlopu przez okres jednego roku, w związku z urodzeniem się ich dziecka, albo przez okres dłuższy niż jeden rok, w związku z jednoczesnym urodzeniem się większej liczby dzieci. Ponadto, nowelizacja ma w większym niż dotychczas stopniu, umożliwić rodzicom dziecka dzielenie się uprawnieniami rodzicielskimi przysługującymi w związku z opieką nad małym dzieckiem.

 

PRACOWNICY SĄDÓW I PROKURATUR

OBOWIĄZUJE OD 20 czerwca 2013

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 kwietnia 2013 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 646) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz.U. z 2011 r. Nr 109, poz. 639, Nr 113, poz. 659 i Nr 203, poz. 1192) i określa:

  • stanowiska, na których są zatrudniani urzędnicy i inni pracownicy w sądach powszechnych i wojskowych oraz w powszechnych i wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury, a także kwalifikacje wymagane do zajmowania tych stanowisk,
  • szczegółowe zasady wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury;
  • tabelę wynagrodzenia zasadniczego urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury;
  • wysokość dodatku przysługującego z tytułu zajmowanego stanowiska oraz pełnionej funkcji,
  • szczegółowe zasady odbywania stażu urzędniczego oraz przeprowadzania egzaminu.

 

POLICJANCI

OBOWIĄZUJE OD 20 czerwca 2013

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 maja 2013 r. w sprawie szczegółowych praw i obowiązków oraz przebiegu służby policjantów 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 644) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, ze zm.) i określa szczegółowe obowiązki i uprawnienia oraz przebieg służby policjantów.

 

KIERUJĄCY POJAZDAMI

OBOWI¥ZUJE OD 20 czerwca 2013

Ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r., poz. 700)

Nowelizacja dotyczy przede wszystkim osób mających uprawnienia do przeprowadzania badań psychologicznych oraz zasady uznawania zagranicznych dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami.

 

BUDŻET 2014 r.

OBOWIĄZUJE OD 21 czerwca 2013

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2014

(Dz.U. z 2013 r. poz. 702)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.) i nakazuje ministrom, kierownikom urzędów centralnych, wojewodom i innym dysponentom części budżetowych, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, opracowanie planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych oraz projektów planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych, w terminach, trybie i w sposób określony w rozporządzeniu.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Przyjęto założenia „ustawy samorządowej”

AKTUALNOŚCI - SAS 7 / 2013

Na posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.

Podstawowym celem regulacji jest stworzenie możliwości zapewnienia wspólnej obsługi dla samorządowych jednostek organizacyjnych oraz uelastycznienie rozwiązań organizacyjnych w sferze pomocy społecznej.

Rząd uznał, że dotychczasowe formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego nie są wystarczające, a w szczególności brakuje koordynacji zadań o znaczeniu strategicznym, np. planowania przestrzennego czy publicznego transportu zbiorowego. W związku z powyższym w obszarach metropolitalnych zaproponowano możliwość powoływania związków gminno-powiatowych, a także usprawnienie procedury podejmowania decyzji przez związki jednostek samorządu terytorialnego oraz przyspieszenie procedury rejestracji takich związków. 

Ponadto założono, że należy stworzyć system zachęt do łączenia samorządów, aby korzystały na tym jednostki osiągające niższe wpływy z PIT. Jest to podyktowane tym, że małe gminy (do 5 tys. mieszkańców) mają problemy związane z wyższymi kosztami działalności, brakiem wystarczającego zaplecza kadrowego, niekorzystną strukturą demograficzną czy migracjami.

Celem projektu mają być także zmiany procedur administracyjnych i podatkowych na szczeblu lokalnym, które ułatwią stosowanie przepisów oraz zmniejszą koszty realizacji zadań. Zaproponowano m.in. złagodzenie przepisów dotyczących usuwania drzew i krzewów. Pewne kontrowersje wywołała natomiast zapowiedź zmiany ustawy o drogach publicznych, polegająca m.in. na rezygnacji z ustawowego wskazywania, w jakie dni pobiera się opłatę za parkowanie. Przede wszystkim zmiana ta dotyczy rezygnacji z kwotowego określenia górnej granicy stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania i wprowadzenie kryteriów, na podstawie których właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego będzie ustalał górną granicę tych stawek (np. liczba mieszkańców, liczba pojazdów lub koszty ponoszone na wydzielenie i utrzymanie miejsc parkingowych).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

SPIS TREŚCI NR 7 / 2013

AKTUALNOŚCI

Przyjęto założenia  „ustawy samorządowej”

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

TEMAT MIESIĄCA

Umowa na odbiór odpadów komunalnych

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Zmiana daty likwidacji szkoły
Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa
Gmina wypłaci odszkodowanie za działki przejęte pod drogi
Pokrycie kosztów pobytu dziecka w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym
Wyłączne kompetencje rady gminy

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Wyłączenie pracownikapo rozpoznaniu odwołania
Czy orzeczenia dyscyplinarne stanowią informację publiczną?
Czym różni się odpis od kopii?

FINANSE SAMORZĄDU

Umorzenie opłaty skarbowej dla stowarzyszenia
Podatek od gruntów i budynków wykorzystywanych w działalności gospodarczej
Ustalenie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne

POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA

Dyrektor urzędu pracy działa w imieniu starosty
Protokół inspektora nadzoru budowlanego informacją publiczną
Kara za utrudnianie czynności inspektora nadzoru budowlanego

PRAWO PRACY

Podróż służbowa prywatnym autem?
Bez możliwości awansu pracownika obsługi na stanowisko urzędnicze
Awans na kierownika GOPS-u
Kto może zostać społecznym inspektorem pracy?
Przeniesienie na inne stanowisko
Prawo do odprawy a zasądzone odszkodowanie za niezgodne
z prawem
wypowiedzenie umowy o pracę
Praca w gospodarstwie rolnym a staż pracy
Praca wójta w godzinach nadliczbowych

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Zmniejsza się rynek zamówień publicznych
Odstąpienie od umowy
Zamawiający nie może wymagać tłumaczenia nazw urządzeń
Reprezentacja spółki cywilnej
Konsekwencje niezawiadomienia prezesa UZP o wszczęciu postępowania z wolnej ręki
Czy w przypadku klasycznego PPP cena jest obligatoryjnym kryterium oceny ofert?
Przedłużenie terminu związania ofertą

ORZECZNICTWO

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa