Sekretarz gminy nie może być zastępowany przez specjalnego pełnomocnika

ORZECZNICTWO - SAS 3/2013

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 sierpnia 2012 r. sygn. akt II OSK 1251/12

W niniejszej sprawie Wojewoda Dolnośląski złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na zarządzenie Burmistrza Gminy w sprawie ustanowienia Pełnomocnika do spraw przygotowania Urzędu Miejskiego oraz gminnych jednostek organizacyjnych z zakresu usług publicznych do przyjęcia i wdrożenia systemu zarządzania procesowego a także realizacji innych zadań wyznaczonych przez Burmistrza. Organ nadzoru zażądał stwierdzenia nieważności przepisów zarządzenia Burmistrza Gminy z powodu istotnego naruszenia art. 33 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych oraz art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Organ zwrócił przede wszystkim uwagę, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 zakwestionowanego zarządzenia do zadań pełnomocnika należy podejmowanie działań zmierzających do eliminacji nieprzestrzegania przez pracowników samorządowych Gminy obowiązku:

  • przestrzegania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
  • wykonywania zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
  • udzielania informacji publicznej,
  • dochowania tajemnicy ustawowo chronionej,
  • zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach
  • z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
  • zachowania się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
  • stałego podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu nie uwzględnił skargi uznając, że zaskarżone zarządzenie jest zgodne z prawem. Z takim stanowiskiem nie zgodził się jednak NSA, który uchylił wyrok Sądu I instancji i przekazał mu sprawę do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu NSA zauważył, że ust. 4 art. 33 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg) uprawniający do delegowania kompetencji wójta na inne ściśle określone podmioty należy odczytywać w kontekście ust. 3. W związku z tym art. 33 ust. 4 usg stanowi o możliwości przeniesienia na zastępcę burmistrza lub sekretarza zadań z zakresu kierowania urzędem. W ocenie NSA przepis ten stanowczo wskazuje na ograniczenia podmiotowe, bowiem osobami, które mogą wykonywać funkcje wymienione w art. 33 ust. 4, są włącznie zastępcy (zastępca) wójta lub sekretarz, a stanowisko to znajduje potwierdzenie w art. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Sąd II instancji podzielił w ten sposób pogląd wyrażony w wyroku NSA z dnia 6 marca 2008 r. (sygn. akt II OSK 1835/07, LEX nr 470920), że „powierzenie funkcji które mieszczą się w zakresie kompetencji wójta związanych z prowadzeniem określonych spraw gminy, pełnomocnikowi będącemu pracownikiem urzędu zamiast sekretarzowi lub zastępcy wójta narusza przepisy art. 33 ust. 1-5 ustawy o samorządzie gminnym i może być uznane za próbę obejścia prawa w kontekście ustrojowej pozycji sekretarza gminy.” NSA ocenił, że przyjęcie odmiennej wykładni podważałoby sens istnienia art. 33 ust. 4 usg. Co istotne NSA nie stwierdził, że w każdym przypadku powierzenie przez wójta określonych uprawnień możliwe jest wyłącznie na rzecz sekretarza gminy lub zastępcy wójta. Wskazał jedynie, że w tym konkretnym przypadku zakres spraw przekazanych specjalnie powołanemu pełnomocnikowi doznaje ograniczeń podmiotowych, o których mowa w art. 33 ust. 4 usg. Zwrócił uwagę, że charakter zadań określonych w kwestionowanych przepisach zarządzenia ma niewątpliwie charakter właściwy dla zadań wójta, albowiem są to sprawy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz sprawy związane z organizowaniem pracy urzędu.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Rola sekretarza gminy w realizacji zasady jawności

TEMAT MIESIĄCA - SAS 3/2013

Obowiązująca od stycznia 2009 r. ustawa o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) zmieniła status sekretarza, którego obecnie obligatoryjnie powołuje się na szczeblu gminy, powiatu oraz województwa.

W uzasadnieniu nowej ustawy, jako jedną z przyczyn nowego sposobu uregulowania statusu sekretarza wskazano dotychczasowy brak określenia katalogu zadań i kompetencji sekretarza, jak również brak obowiązku jego powoływania w każdej jednostce samorządu terytorialnego oraz wskazania niezbędnych wymogów kwalifikacyjnych, jakie musi spełniać kandydat na to stanowisko. W rezultacie w ustawie wprowadzono obowiązek zatrudniania sekretarza na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego. Stanowi o tym art. 5 ust. 1, zgodnie z którym w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa.

Określono również ustawowe wymogi na stanowisko sekretarza, a mianowicie osoba taka musi posiadać:

  • co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2 ustawy (czyli urzędzie marszałkowskim, starostwie powiatowym, urzędzie gminy, urzędzie jednostki pomocniczej gminy, samorządowych jednostkach organizacyjnych, zakładach budżetowych, biurach związków jednostek samorządu terytorialnego lub ich odpowiednikach oraz zakładach budżetowych utworzonych przez te związki, biurach jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego lub ich odpowiednikach) w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach, lub
  • co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w ww. jednostkach oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych.

Doprecyzowano, że sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu, a jednocześnie określono wprost, że sekretarz może wykonywać zadania z upoważnienia i w imieniu kierownika urzędu, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Pierwsze z zadań polega na takim zorganizowaniu struktury urzędu, aby optymalnie wykorzystywać potencjał ludzki i możliwości wykonywania zadań publicznych. Zarządzanie zasobami ludzkimi obejmuje natomiast cały kompleks działań ukierunkowanych na maksymalizowanie możliwości i podnoszenie efektywności personelu będącego w dyspozycji pracodawcy.

Należy podkreślić, że oprócz przepisów zawartych w ustawie o pracownikach samorządowych, status sekretarza gminy wyznaczają także przepisy ustawy ustrojowej. Zgodnie bowiem z art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy. Prowadzenie przez sekretarza gminy określonych spraw, a w szczególności sprawowanie bieżącego nadzoru nad sprawnym funkcjonowaniem urzędu może dotyczyć realizacji zasady jawności działania organów gminy i zadań z zakresu dostępu do informacji publicznej. 

Zgodnie z art. 11b ust. 1 u.s.g. działalność organów gminy jest jawna, zaś ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Ustawodawca wskazał, że jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy (art. 11b ust. 2 u.s.g.). 

Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich, określa statut gminy (art. 11b ust. 3 u.s.g.). W statucie gminy niejednokrotnie wprost określa się, że dysponentem dokumentów jest właśnie sekretarz gminy, który zobowiązany jest do podjęcia niezbędnych czynności w celu dysponowania dokumentami publicznymi w formie i postaci nadającej się do udostępnienia. Zaznaczyć należy, że udostępnieniu podlegają dokumenty o charakterze urzędowym sporządzone w przepisanej formie przez - organy gminy, organy nadzoru i kontroli nad gminą, związane z wykonywaniem zadań publicznych a w szczególności:

  • uchwały rady gminy i zarządzenia wójta,
  • protokoły z sesji,
  • wnioski i opinie komisji rady gminy,
  • interpelacje i wnioski radnych,
  • protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
  • akty nadzoru,
  • protokoły kontroli RIO, NIK, UKS.

Sekretarz gminy zobowiązany jest zapewnić właściwą formę przechowywania dokumentów, przy wykorzystaniu również odpowiednich systemów informatycznych zgodnie z instrukcją kancelaryjną i zapewnić niezwłoczne sprawne udostępnianie dokumentów osobom zwracającym się z odpowiednim wnioskiem. 

Janusz Groński

PODSTAWA PRAWNA:
– Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
– Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - 3/2013

Dz. U. z 2012 poz. 1445, 1512.; Dz. U. z 2013 poz. 53, 99, 106, 114, 134, 153, 169.

 

PRAWO TELEKOMUNIKACYJNE
OBOWIAZUJE OD 21 STYCZNIA 2013

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw 

(Dz. U. z 2012 r., poz. 1445) 

Konieczność nowelizacji wiązała się z przyjęciem przez Parlament Europejski i Radę przepisów nowelizujących regulacje dotyczące rynku telekomunikacyjnego, tj.:

  1. dyrektywy 2009/140/WE zmieniającej dyrektywy 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci i usług łączności elektronicznej oraz wzajemnych połączeń oraz 2002/20/WE w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 337 z 18.12.2009, str. 37),
  2. dyrektywy 2009/136/WE zmieniająca dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanej z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (Dz. Urz. UE L 337 z 18.12.2009, str. 11).

Ponadto Parlament Europejski i Rada (WE) przyjęły rozporządzenie nr 1211/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Urząd.

W zmienionych przepisach ustawy uwzględniono także:

  1. powołanie nowego Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (dalej „BEREC”),
  2. zmiany wynikające z Wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (trzecia izba) z dnia 11 marca 2010 r.1) (sprawa C-522/08), dotyczącego zakazu uzależniania zawarcia umowy o świadczenie usług od zawarcia umowy o świadczenie innych usług,
  3. konieczność dostosowania polskiego prawa do przepisów rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 544/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 717/2007 w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz dyrektywę 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 167 z 03.08.2004, str. 12),
  4. konieczność zmian przepisów ze względu na wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) /GSM-R.

 

SKOKI

OBOWIĄZUJE OD 23 STYCZNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 stycznia 2013 r. w sprawie czynności kontrolnych w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych i w Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej 

(Dz. U. z 2013 r., poz. 106 r.) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 855 i 1166) i określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kontrolnych w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych i w Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej.

 

OPŁATY LOTNISKOWE

OBOWIĄZUJE OD 25 STYCZNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie opłat lotniskowych

(Dz. U. z 2013 r. poz. 114 ze zm.)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 77 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, 951 i 1544) i określa szczegółowe wymagania dotyczące ustalania i zatwierdzania opłat lotniskowych, o których mowa w art. 75 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.

 

SKOKI

OBOWIĄZUJE OD 27 STYCZNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

(Dz. U. z 2013 r. Nr 99) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 8 lit. d ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) i określa szczególne zasady rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, w tym zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym.

 

NASIENNICTWO

OBOWIĄZUJE OD 28 STYCZNIA 2013

Ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie

(Dz. U. z 2012 r. poz. 1512) 

Ustawa reguluje sprawy rejestracji odmian oraz wytwarzania, oceny i kontroli materiału siewnego odmian gatunków roślin uprawnych określonych w poszczególnych dyrektywach UE. 
Akt dokonuje implementacji następujących aktów prawnych Unii Europejskiej:

  1. dyrektywy Rady 2008/90/WE z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców (Dz. Urz. UE L 267 z 08.10.2008),
  2. rozporządzenia Komisji (WE) nr 637/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. ustanawiającego reguły wykonawcze co do odpowiedniego nazewnictwa odmian gatunków roślin rolniczych i warzywnych (Dz. Urz. UE L 1191 z 23.07.2009),
  3. dyrektywy Komisji 2009/145/WE z dnia 26 listopada 2009 r. przewidującej pewne odstępstwa w odniesieniu do zatwierdzania populacji miejscowych i odmian warzyw tradycyjnie uprawianych w poszczególnych miejscach i rejonach zagrożonych erozją genetyczną oraz odmian warzyw niemających wewnętrznej wartości dla plonów o przeznaczeniu handlowym, wyprodukowanych w celu uprawy w określonych warunkach, oraz wprowadzania do obrotu materiału siewnego tych populacji miejscowych i odmian (Dz. Urz. UE L 312 z 27.11.2009),
  4. dyrektywy Komisji 2010/60/WE z dnia 30 sierpnia 2010 r. przewidującej pewne odstępstwa dotyczące wprowadzania do obrotu mieszanek pastewnych materiału siewnego przeznaczonych do wykorzystania w celu ochrony środowiska naturalnego (Dz. Urz. UE L 228 z 31.08.2010),
  5. projektu decyzji Komisji implementującej dyrektywę Rady 2002/55/WE w odniesieniu do wymagań, zgodnie z którymi można wprowadzać do obrotu małe opakowania materiału siewnego kategorii standard różnych odmian roślin warzywnych należących do tego samego gatunku.

Ustawa obejmuje zarówno przepisy dotyczące zgłaszania i rejestracji odmian uprawnych przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, przepisy dotyczące wytwarzania i oceny materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, materiału szkółkarskiego oraz rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych, zasady etykietowania i oznaczania tego materiału siewnego, jak też obrotu tym materiałem i jego kontroli.

 

UBEZPIECZENIA

OBOWIĄZUJE OD 29 STYCZNIA 2013

Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej

(Dz. U. z 2013 r., poz. 53) 

W ustawie art. 18a nadano następujące brzmienie: „Art. 18a. Zastosowanie przez zakład ubezpieczeń kryterium płci w kalkulowaniu składek ubezpieczeniowych i świadczeń nie może prowadzić do różnicowania składek ubezpieczeniowych i świadczeń poszczególnych osób.”. Zmiana wynika z konieczności wdrożenia do krajowego porządku prawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie C-236/09 Test-Achats.

 

BUDŻET

OBOWIĄZUJE OD 5 lutego 2013

Ustawa budżetowa na rok 2013 r.

(Dz. U. z 2013 r., poz. 169) 

W ustawie ustalono:

  • łączną kwotę podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa 
  • w wysokości 299.385.300 tys. zł.
  • łączną kwotę wydatków budżetu państwa w wysokości 334.950.800 tys. zł.
  • deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2013 r. na kwotę nie większą niż 35.565.500 tys. zł.

 

PRAWO LOTNICZE

OBOWIĄZUJE OD 12 LUTEGO 2013

Ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze

(Dz. U. z 2013 r. poz. 134) 

Nowelizacja ustawy była konieczna dla wdrożenia do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie opłat lotniskowych (Dz. Urz. UE L 70 z 14.03.2009, str. 11). Przepisy mają na celu dostosowanie istniejącej regulacji w zakresie ustalania i nadzoru nad opłatami lotniskowymi do mechanizmów i zasad zapisanych w przedmiotowej dyrektywie. Ponadto celem przedmiotowej nowelizacji jest dokonanie zmiany tych przepisów ustawy - Prawo lotnicze dotyczących opłat lotniskowych, co do których w praktyce ich stosowania w minionych latach zaobserwowano problemy lub które stanowią zbędne, nieprzynoszące wartości dodanej, procedury administracyjne dla podmiotów rynku transportu lotniczego.

 

SAMORZĄD GMINNY I REFERENDUM LOKALNE

OBOWIĄZUJE OD 15 LUTEGO 2013

Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o referendum lokalnym oraz ustawy o samorządzie gminnym 

(Dz. U. z 2013 r. poz. 153) 

Ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 lutego 2003 r. (sygn. akt K 30/02), stwierdzającego zgodność przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985, ze zm.) z Konstytucją. Sentencja orzeczenia opublikowana została w Dz. U. z 2003 r. Nr 44, poz. 388 (dzień publikacji wyroku - 14 marca 2003 r.), natomiast pełny tekst orzeczenia wraz z uzasadnieniem zamieszczony został w OTK Z.U. z 2003 r. Nr 2A, poz. 16. W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności art. 2 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym, rozumianego jako nie wyłączający prawa członków wspólnoty samorządowej do wyrażania w drodze referendum stanowiska w istotnych sprawach, dotyczących społecznych, gospodarczych lub kulturowych więzi łączących tę wspólnotę, a nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji organów innych władz publicznych - z art. 2 i 170 Konstytucji RP oraz z art. 5 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607).

 

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

OBOWIĄZUJE OD 20 LUTEGO 2013

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu robót budowlanych

(Dz. U. z 2012 r. poz. 1372)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 2c ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) i określa w załączniku wykaz robót budowlanych. Akt ten wdraża: 

1) dyrektywę 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 114, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 7, str.132, z późn. zm.);
2) dyrektywę 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującą procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 7, str. 19, z późn. zm.);
3) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającą dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009, str. 76, 314 z 01.12.2009, str. 64 oraz 319 z 02.12.2011, str. 43).


Ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi 

(Dz. U. z 2012 r. poz. 1271) 

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wprowadza dwie grupy przepisów. Pierwsza to przepisy, których bezpośrednim celem jest implementacja do polskiego porządku prawnego norm dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (dyrektywa obronna). Druga grupa związana jest z dyrektywami z zakresu zamówień publicznych, a także wyrokami Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczącymi zamówień publicznych.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Projekt ustawy samorządowej

AKTUALNOŚCI - SAS 3/2013

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przyjęło projekt założeń do ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego. Podstawowym celem projektowanej regulacji jest poprawa warunków świadczenia przez JST usług na rzecz mieszkańców. Zmiany mają dotyczyć zwiększenia samodzielności i elastyczności działania jednostek samorządu terytorialnego, współpracy jednostek samorządu terytorialnego, dobrowolnego łączenia jednostek samorządu terytorialnego i poprawy procedur realizacji zadań.

W założeniach proponuje się:

  • Wprowadzenie możliwości wykonywania zadań ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie (miejskich ośrodków pomocy rodzinie) w ramach odpowiednio urzędów gmin i starostw powiatowych (w tym urzędów miast na prawach powiatu).
  • Wprowadzenie możliwości łączenia zadań różnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w danej jednostce samorządu terytorialnego w jednej jednostce organizacyjnej.
  • Stworzenie możliwości prowadzenia gminnej działalności kulturalnej dodatkowo w formie wspólnej jednostki organizacyjnej gmin, przy zachowaniu obowiązku wykonywania określonych zadań i dostępności usług dla mieszkańców.
  • Stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną.
  • Wprowadzenie możliwości organizowania działalności kulturalnej dodatkowo w formie samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego.
  • Wprowadzenie możliwości tworzenia przez JST jednostek organizacyjnych (zarówno posiadających osobowość prawną jak i jej nieposiadających) do wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej samorządowych jednostek organizacyjnych oraz zapewnienia innych warunków dla ich funkcjonowania.
  • Wprowadzenie możliwości powierzenia kierownikowi samorządowej jednostki organizacyjnej utworzonej do obsługi finansowej zadań głównego księgowego samorządowej jednostki organizacyjnej.

Ponadto zaproponowano szereg zmian odnośnie łączenia się jednostek. W tym zakresie proponuje się:

  • Uproszczenie i skrócenie procedury zmiany statutu związku międzygminnego oraz procedury jego likwidacji. 
  • Ułatwienia przy tworzeniu związku.
  • Przeniesienie procedury zmiany statutu i likwidacji związków z rozporządzenia do ustawy.
  • Uproszczenie i skrócenie procedury zmiany statutu związku powiatów oraz procedury jego likwidacji.

Ponadto wskazano, że charakter zadań publicznych, często wykraczających poza zakres właściwości jednego szczebla samorządu terytorialnego wymaga stworzenia ram prawnoorganizacyjnych dla możliwości ich wykonywania, w szczególności wspólnie przez gminy i powiaty. Z tego powodu założono nowelizację ustawy o samorządzie powiatowym, poprzez zawarcie w ustawie o samorządzie powiatowym nowego rozdziału, którego regulacje będą określać m.in.:

  • podstawy ustroju takiego związku,
  • procedury tworzenia,
  • zakres wykonywanych zadań.

Zaproponowano również finansowe zachęty do łączenia się jednostek samorządu terytorialnego w postaci mnożnika, który korygowałby zachętę indywidualnie dla każdej nowo utworzonej jednostki. Mnożnik ma się opierać się na proporcji pomiędzy średnimi dochodami per capita z tytułu udziału gmin w PIT na poziomie całej Polski oraz dochodami per capita z tytułu udziału w PIT nowo powstałej gminy. 

Założono także wprowadzenie zmian w przepisach kształtujących finanse samorządu terytorialnego, w zakresie:

  • ustawy o podatku od spadków i darowizn,
  • ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
  • ustawy o podatku leśnym,
  • ustawy o podatku rolnym.

Zasadniczymi kwestiami dotyczącymi podatku od nieruchomości, podatku rolnego, leśnego oraz opłat lokalnych, które zostaną uregulowane w niniejszym projekcie mają być:

  • doprecyzowanie definicji budowli,
  • doprecyzowanie pojęcia względy techniczne,
  • uregulowanie kwestii wyłączenia zasad odpowiedzialności solidarnej w przypadku garaży wielostanowiskowych stanowiących odrębne nieruchomości,
  • dookreślenie zasad opodatkowania części wspólnych budynku, w którym wyodrębniono własność lokali oraz gruntów pod tym budynkiem,
  • doprecyzowanie zakresu stosowania niektórych stawek podatku od nieruchomości (w tym dla lokali użytkowych i garaży),
  • zniesienie płatności podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz leśnego w ratach w przypadku niskich kwot zobowiązania podatkowego,
  • uściślenie zakresu niektórych zwolnień przedmiotowych i wprowadzenie nowego zwolnienia dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład cmentarzy komunalnych,
  • wprowadzenie fakultatywności poboru opłat lokalnych,
  • zniesienie preferencyjnej stawki podatku leśnego (50%) dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych.


Zakłada się również wprowadzenie szeregu innych korekt o charakterze porządkującym, systematyzującym i doprecyzowującym.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

SPIS TREŚCI NR 3/2013

AKTUALNOŚCI

Projekt ustawy samorządowej

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

TEMAT MIESIĄCA

Rola sekretarza gminy w realizacji zasady jawności

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Współpraca radnego z przedsiębiorcą wykorzystującym mienie gminy
Sekretarz gminy a informacja publiczna
Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa
Radni nie muszą pisemnie odpowiadać na pytania mieszkańców
Decyzja burmistrza o odebraniu koni właścicielowi
Skarga na uchwałę rady miasta
Bez stypendium dla słuchacza policealnego studium zawodowego

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Stwierdzenie nieważności decyzji nieostatecznej
Decyzja o lokalizacji zjazdu a warunki zabudowy
Dorosły domownik w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego
Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Doręczanie pism stronie zamieszkałej za granicą
Opłata skarbowa od pozwolenia na budowę budowli wraz z instalacjami

FINANSE SAMORZĄDU

Nienależnie pobrane dotacje
Opodatkowanie budynków i gruntów kościelnych
Podatek od nieruchomości za miejską salę sportową

POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA

Mobbing w policji
PKP odpowiada za bezpieczeństwo pożarowe lasu
Tunel foliowy nie jest obiektem budowlanym

PRAWO PRACY

Przeniesienie służbowe a prawo do trzynastki
Przerwa dla pracownicy karmiącej dziecko a równoważny czas pracy
Nagroda jubileuszowa za 20 lat pracy
Zmiany w należnościach z tytułu podróży służbowej
Waloryzacja emerytur i rent

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Jak przeprowadzić dialog techniczny
Zmiana zasad wykluczenia wykonawcy z udziału w przetargu
Zmiany umowy w związku ze zwiększeniem prac przewidzianych dla podwykonawcy
Radni mogą żądać zmian w umowie?
Przetarg na odbiorcę odpadów komunalnych

ORZECZNICTWO

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa