Procedury rejestracji związków samorządowych według nowych zasad

AKTUALNOŚCI / TEMAT MIESIĄCA - SAS 12 / 2015

W dniu 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która zmienia zasady prawne organizacji i funkcjonowania związków międzygminnych oraz związków powiatów, a także wprowadza do polskiego systemu prawnego nową formułę związków samorządowych w postaci związków powiatowo-gminnych. Celem nowych rozporządzeń jest usprawnienie i przyspieszenie procedur rejestracji spraw dotyczących organizacji, funkcjonowania i likwidacji tych związków.

W związku z tymi zmianami trwają nasilone prace legislacyjne nad opracowaniem nowych rozporządzeń ministerialnych w sprawie rejestrów związków samorządowych (odrębnie dla związków międzygminnych, związków powiatów oraz związków powiatowo-gminnych), których celem jest dostosowanie procedur rejestracyjnych do nowych regulacji ustawowych. Przygotowane przez ministra projekty rozporządzeń określają: tryb postępowań w sprawach rejestracji związku, rejestracji zmiany statutu związku oraz wykreślenia związku z rejestru związków, wzory zgłoszeń w tych sprawach, dokumentację niezbędną do sporządzenia tych zgłoszeń, sposób prowadzenia rejestru związków, w tym sposób dokonywania wpisów w tym rejestrze, zakres danych podlegających wpisowi do rejestru, a także tryb ogłaszania statutu związku, zmiany tego statutu oraz informacji o wykreśleniu związku z rejestru.
Z uwagi na liczne podobieństwa pomiędzy projektowanymi rozporządzeniami, analiza zawarta w niniejszym artykule dotyczyć będzie wyłącznie proponowanych rozwiązań prawnych w zakresie rejestrów związków międzygminnych.

 

POSTĘPOWANIE W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO

Zgodnie z projektowanymi przepisami po podjęciu przez wszystkie rady gmin uczestniczących w związku uchwał o utworzeniu związku oraz o przyjęciu jego statutu - zgodnego z projektem statutu uzgodnionym z wojewodą - wójt upoważniony przez wójtów gmin, zamierzających utworzyć związek, informuje wojewodę o utworzeniu związku. Przedmiotowa informacja zawierać musi oznaczenie ww. uchwał rad gmin, a załącznikami do niej mają być wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania tych uchwał. Jeżeli informacja o utworzeniu związku nie spełnia tych wymogów, wojewoda wzywa wójta do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzekazanie do organu prowadzącego rejestr zgłoszenia w sprawie rejestracji związku.
Zgodnie z projektowanymi przepisami, po otrzymaniu kompletnej informacji o utworzeniu związku, wojewoda, w terminie 30 dni, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji związku. Wzór zgłoszenia oraz dokumentację niezbędną do jego sporządzenia określa szczegółowo projekt rozporządzenia. Organ prowadzący rejestr dokonuje na podstawie zgłoszenia rejestracji związku, o czym zawiadamia wojewodę, wójta oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową. Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania przedmiotowego zawiadomienia, zarządza ogłoszenie statutu związku międzygminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Informację o ogłoszeniu statutu przekazuje następnie do organu prowadzącego rejestr w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia statutu.
Wyżej przytoczone projektowane przepisy nawiązują do zmian ustawowych w zakresie podziału ciężaru zadań i kompetencji pomiędzy wojewodą i organem rejestrowym. Zgodnie z ustawą w brzmieniu po nowelizacji kompetencje organu rejestrowego zostaną ograniczone wyłącznie do czynności materialno-technicznych, polegających na wpisie związku do rejestru na podstawie zgłoszenia wojewody. Minister utraci zatem kompetencję do odmowy dokonania wpisu związku w rejestrze. Wątpliwości może jednak rodzić brak zastrzeżenia w projekcie rozporządzenia terminu na dokonanie wpisu do rejestru oraz terminu na zawiadomienie przez ministra odpowiednich organów o dokonanej rejestracji, co przy wyraźnie oznaczonych terminach na dokonywanie innych czynności w postępowaniu rejestracyjnym, jawi się jako rozwiązanie niezrozumiałe.

 

POSTĘPOWANIE W SPRAWIE REJESTRACJI ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO

W analogiczny sposób projektowane jest uregulowanie procedury rejestracji zmiany statutu związku. Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie informacji o zmianie statutu związku i jej przekazanie wojewodzie jest w tym przypadku przewodniczący zgromadzenia związku. Rozwiązanie to nawiązuje do ustawowej zmiany procedury dokonywania zmian statutu związków. Gwoli przypomnienia, według nowych przepisów, zmiany statutu związku dokonywać będzie zgromadzenie związku w formie uchwały. Oznacza to, że dla przeprowadzenia zmiany statutu związku nie będzie już konieczne przyjęcie tych zmian przez każdą radę gminy uczestniczącą w związku z osobna. Wątpliwości może jednak rodzić przypisanie w projekcie rozporządzenia funkcji reprezentanta związku w procedurze rejestracyjnej do przewodniczącego zgromadzenia, a nie do zarządu związku, który w ogólnej procedurze nadzorczej jest organem związku, zobowiązanym do przekazania organowi nadzoru uchwał zgromadzenia.
Warto wskazać także, że projektowane przepisy nie przewidują trybu rejestracji zmian statutu związku w sytuacji, gdy nadzór nad związkiem sprawuje Prezes Rady Ministrów. W takiej natomiast sytuacji wojewoda jako organ uczestniczący w procedurze rejestracji nie jest w posiadaniu uchwał dotyczących zmian statutu związku (jako że nie jest on równocześnie organem nadzoru nad związkiem).


POSTĘPOWANIE W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO Z REJESTRU

Ostatnią z procedur uregulowanych projektem jest postępowanie w sprawie wykreślenia związku z rejestru związków. Przyjęte w projekcie rozporządzenia regulacje oparte są na zbliżonym schemacie, jak w przypadku pozostałych procedur rejestracyjnych. Wykreślenie związku z rejestru wymaga przede wszystkim złożenia wniosku o wykreślenie związku z rejestru wraz ze wskazanymi załącznikami. Wątpliwości budzi wymagana projektem rozporządzania zawartość tego wniosku i zakres załączanej do niego dokumentacji. Projektowane przepisy wskazują bowiem na konieczność podania informacji i załączeniu do wniosku uchwał rad gmin i uchwał zgromadzenia związku podjętych w związku z likwidacją. Zauważyć natomiast należy, że kwestia, jakie uchwały podejmowane są w związku z likwidacją związku międzygminnego, jest materią statutową. W konsekwencji ilość i szczegółowość podejmowanych uchwał może być silnie zróżnicowania w zależności od konkretnego związku.
Zauważyć trzeba także, że w omawianych przepisach podtrzymano zasadę, obowiązującą przy pozostałych procedurach rejestracyjnych, że jeżeli wniosek o wykreślenie związku z rejestru nie spełnia wymogów, wojewoda wzywa związek do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzekazanie do organu prowadzącego rejestr zgłoszenia. W związku ze szczególnym charakterem procedury w sprawie wykreślenia związku z rejestru, rozważyć należałoby natomiast zastosowanie w takim przypadku mechanizmu wykreślenia „z urzędu” zlikwidowanego związku z rejestru, celem skutecznego zakończenia tejże procedury.


POSTĘPOWANIA WSZCZĘTE I NIEZAKOŃCZONE

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów przejściowych. Rozstrzygnięcie w tym zakresie zawiera jednakże sama nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którą do postępowań wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, chyba że zgromadzenie związku, rada upoważnionej gminy albo rada upoważnionego powiatu zgłosi wniosek o zastosowanie nowych przepisów.

Dokonywane nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym zmiany w organizacji i funkcjonowaniu związków samorządowych były długo oczekiwane przez środowiska samorządowe. Nie ulega wątpliwości, że zmianom ustawowym muszą towarzyszyć adekwatne zmiany rozporządzeń w zakresie procedur rejestracyjnych. Procedowane obecnie projekty rozporządzeń ocenić należy, co do zasady, pozytywnie. Część jednak z projektowanych regulacji rodzi wątpliwości prawne, które mogą znaleźć swoje praktyczne przełożenie w toku stosowania nowych przepisów. Pokładać należy nadzieję, że zostaną one dostrzeżone w trakcie prac legislacyjnych, tak by ostatecznie przyjęte rozwiązania były możliwie jasne oraz zgodne z celem nowych przepisów, jakim jest usprawnienie procedur rejestracyjnych.

Anna Kudra
prawnik w Dziale Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej
Dr Krystian Ziemski & Partners sp. k. w Poznaniu

SPIS TREŚCI

Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY / SAS 12/2015

Dz.U. z 2015 r. poz. 1339, 1477, 1485, 1582, 1590, 1618

KONTROLA PROWADZONA PRZEZ WOJEWODĘ

Od 10 października 2015 r. obowiązuje rozporządzenie z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie przeprowadzania kontroli przez wojewodę oraz wzoru legitymacji uprawniającej do przeprowadzania kontroli (Dz.U. z 2015 r. poz. 1477).

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 197f ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 332, 1045 i 1199) i określa:

1)  organizację i tryb przeprowadzania przez wojewodę kontroli:
a)  realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez:
–    jednostki samorządu terytorialnego,
–    jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
b)  zgodności zatrudniania pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;
2)  wzór legitymacji uprawniającej do przeprowadzania kontroli.

 

PRAWO O ZGROMADZENIACH

Od 14 października 2015 r. obowiązuje ustawa z 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1485).

Ustawa reguluje zasady i tryb organizowania, odbywania oraz rozwiązywania zgromadzeń, przy czym przepisów ustawy nie stosuje się do zgromadzeń:
1)    organizowanych przez organy władzy publicznej;
2)    odbywanych w ramach działalności kościołów i innych związków wyznaniowych.

Zasadniczym celem uchwalenia nowej ustawy było kompleksowe i spójne uregulowanie zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych, a także międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284).

W ustawie zostały wymienione następujące przesłanki, których zaistnienie prowadziłoby do rozwiązania takiego zgromadzenia:

1)    przebieg zgromadzenia zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach;
2)    przebieg zgromadzenia powoduje poważne zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku publicznego;
3)    zgromadzenie powoduje istotne zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego na drogach publicznych lub takie utrudnienia dla ruchu drogowego, które stanowią istotne zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego na drogach publicznych;
4)    zgromadzenie narusza przepisy ustawy lub przepisy karne;
5)    zgromadzenie zakłóca przebieg innych zgromadzeń zgłaszanych w trybie zwykłym lub uproszczonym.
Zadania w zakresie postępowania w sprawach dotyczących zgromadzeń należą do zadań zleconych gminy, na obszarze której organizowane jest zgromadzenie.

 

WSPIERANIE BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO

Od 25 października 2015 r. obowiązuje ustawa z 10 września 2015 r.o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1582).

Podstawowym celem nowelizacji jest określenie takich podstaw prawnych, które będą umożliwiały będą rozpoczęcie realizacji rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego, w formie preferencyjnych kredytów i gwarancji nabycia emisji obligacji udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Założono, że instrumentem wsparcia nowych przedsięwzięć będzie preferencyjny kredyt i gwarancja nabycia emisji obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

 

NOWELIZACJA „SPECUSTAWY DROGOWEJ”

Od 27 października 2015 r. obowiązuje ustawa z 5 sierpnia 2015 r.o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1590).

Nowelizacja została przygotowana ze względu na konieczność zapewnienia sprawnej realizacji inwestycji drogowych w zakresie dróg publicznych, poprzez doprecyzowanie istniejących przepisów oraz dodanie nowych. W związku z wątpliwościami, czy starosta wydając decyzje ZRID oraz decyzje o odszkodowaniu na podstawie specustawy działa jako organ wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, zaproponowano zmianę art. 11a ust. 1.

 

PRAWO ENERGETYCZNE

Od 30 października 2015 r. obowiązuje ustawa z 11 września 2015 r.o zmianie ustawy
Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1618).

Nowelizacja ma na celu zapewnienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii.

 

 

ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO I WOLONTARIAT

Od 9 listopada 2015 r. obowiązuje ustawa z 5 sierpnia 2015 r.o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach (Dz.U. z 2015 r., poz. 1339).

Jak wskazali projektodawcy w uzasadnieniu, nowelizacja ma na celu uporządkowanie i usystematyzowanie regulacji w zakresie współpracy finansowej organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi, przede wszystkim w obszarze ogłaszania otwartych konkursów ofert, zlecania zadań publicznych, w tym z wykorzystaniem tzw. regrantingu, a także podzlecania ich określonej części innym podmiotom oraz w zakresie współpracy pozafinansowej. Dotyczy to w szczególności tworzenia i uchwalania rocznych i wieloletnich programów współpracy, nie tylko na poziomie administracji samorządowej, ale także rządowej oraz tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego.

SPIS TREŚCI

Do zachowania terminu w postępowaniu sądowoadministracyjnym konieczne jest złożenie pisma w placówce Poczty Polskiej

AKTUALNOŚCI / ORZECZNICTWO - SAS 12 / 2015

Uchwała NSA z dnia 19 października 2015 r., sygn. akt II OPS 1/15.

Teza: „Oddanie przed upływem przewidzianego prawem terminu pisma procesowego, w sprawie sądowoadministracyjnej, w polskiej placówce pocztowej innego operatora niż operator wyznaczony w rozumieniu art. 83 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) w zw. z art. 178 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz.U. z 2012 r., poz. 1529) nie skutkuje zachowaniem terminu w sytuacji, gdy pismo dostarczono sądowi po jego upływie.”

Zgodnie z art. 83 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.) oddanie pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe albo placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym albo polskim urzędzie konsularnym jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu.
Wątpliwość, którą rozstrzygał NSA, dotyczyła możliwości zachowania terminu poprzez wniesienie pisma do operatora pocztowego innego niż Poczta Polska S.A. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że konstrukcje zawarte w Prawie pocztowym dowodzą, że nie można mówić o równości traktowania operatorów pocztowych, gdy jeden z nich jest operatorem wyznaczonym, gdyż ich sytuacja jest różna. Z tej przyczyny w art. 65 § 1 p.p.s.a. przewidziano, że sąd dokonuje doręczeń przez operatora pocztowego, co oznacza w praktyce tylko tyle, iż wybór operatora pocztowego należy do sądu. Z kolei w przepisie art. 83 § 3 cyt. ustawy zachowanie terminu powiązano wyraźnie
m.in. z faktem oddania pisma w „polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego”. NSA ocenił, że ten ostatni przepis jest jasny, a jego wykładnia językowa nie nastręcza wątpliwości, albowiem artykuł 83 § 3 p.p.s.a. jednoznacznie odsyła do Prawa pocztowego, które w art. 178 ust. 1 za operatora wyznaczonego uznaje w okresie trzech lat od dnia wejścia w jej życie wyłącznie Polską Pocztę S.A. Sąd zwrócił także uwagę na szczególną pozycję Poczty Polskiej S.A., która wykonuje czynności mając prawo używania oznak z godłem Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęci urzędowych z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła, i napisem w otoku, a jej pracownikom w związku z wykonywaniem obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych przysługuje ochrona prawna przewidziana w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych. Powoduje to, że czynnościom wykonywanym za jej pośrednictwem nadawane są specjalne skutki.
Do powyższej uchwały zdanie odrębne złożył jeden sędzia, który zwrócił uwagę na wątpliwości zgodności przyjętego rozwiązania z Konstytucją RP.

SPIS TREŚCI

Uchwała rady gminy nieprzewidująca trybu i sposobu zgłaszania skarg w zakresie odbierania odpadów – nieważna

AKTUALNOŚCI / ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE WOJWODY- SAS 12 / 2015

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia 25 listopada 2015 r. nr LEX.P.4131.36.2015.PM stwierdzające nieważność uchwały Rady Gminy z dnia 30 października 2015 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w całości.

W niniejszej sprawie rada gminy podjęła uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Organ nadzoru zwrócił uwagę, że rada gminy nie wypełniła ustawowego upoważnienia wynikającego z art. 6r ust. 3 w zw. art. 6r ust. 3d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, albowiem nie określiła trybu i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Organ nadzoru zwrócił uwagę, że przepisy nie przewidują żadnej swobody co do możliwości odstąpienia od uregulowania wskazanych w ustawie kwestii w uchwale podjętej na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Wojewoda Mazowiecki podkreślił, że pominięcie przez radę gminy któregoś z elementów upoważnienia wynikającego z art. 6r ust. 3 w zw. z art. 6r ust. 3a, 3b i 3d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach skutkuje brakiem pełnej jego realizacji i ma istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem podjętego aktu, bowiem nie wyczerpuje zakresu przedmiotowego, przekazanego przez ustawodawcę do uregulowania w drodze uchwały. W konsekwencji ocenił, że odstąpienie od tej zasady stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje nieważność uchwały.

SPIS TREŚCI

Ustawa „okołobudżetowa”

AKTUALNOŚCI - SAS 12 / 2015

W dniu 1 grudnia 2016 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach, służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016.

Najważniejsze propozycje zawarte w projekcie to m.in. „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r. oraz „zamrożenie” na poziomie 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych. Zdecydowano, że odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r. Przyjęto również „zamrożenie” kwoty bazowej wynagrodzeń dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (nie wyklucza to możliwości podwyższenia wynagrodzeń tych osób w rozporządzeniu ustalającym mnożniki kwoty bazowej).

SPIS TREŚCI

Zmiany w podziale zadań między ministerstwami

AKTUALNOŚCI - SAS 12 / 2015

W dniu 27 listopada 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z ustawą powstały trzy nowe działy: energia, gospodarka złożami kopalin oraz żegluga śródlądowa. Włączono sprawy geodezji i kartografii do zadań ministra zajmującego się budownictwem, planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym oraz mieszkalnictwem (wcześniej kompetencje te należały do zakresu obowiązków ministra odpowiedzialnego za administrację). Zmiany dotyczą także ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Zmieniono wymagania wobec kandydatów na wojewodów oraz rozszerzono możliwość łączenia pracy na kierowniczych stanowiskach państwowych z pracą na uczelni.

SPIS TREŚCI

Przedsiębiorstwa o szczególnym znaczeniu

AKTUALNOŚCI - SAS 12 / 2015

W dniu 3 listopada 2015 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym.

W rozporządzeniu zaktualizowano wykaz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym w związku z przekształceniami organizacyjnymi w niektórych firmach oraz ze względu na konieczność ujęcia w nim nowych podmiotów oraz usunięcia innych przedsiębiorców.
Rząd zdecydował, że od 1 stycznia 2016 r. w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla gospodarki i obronności znajdzie się 15 nowych podmiotów:

  • AMZ Kutno Sp z. o.o.;
  • Huta Stali Jakościowych SA w Stalowej Woli;
  • KenBIT Koenig i Wspólnicy sp.j. w Warszawie;
  • Enamor Sp. z o.o. w Gdyni;
  • Przedsiębiorstwo PREXER Sp. z o.o. w Łodzi;
  • Flytronic Sp. z o.o. w Gliwicach;
  • Polskie LNG SA w Śwnoujściu;
  • Inowrocławskie Kopalnie Soli SOLINO SA w Inowrocławiu;
  • ExaloDrilling SA w Pile;
  • LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. w Warszawie;
  • PKP Utrzymanie Sp. z o.o. w Warszawie;
  • Jelcz Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach;
  • Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku;
  • Centrum Wdrożeniowo-Produkcyjne ITWL
  • Sp. z o.o. w Warszawie;
  • Baxter Polska Sp. z o.o. w Warszawie.

SPIS TREŚCI

Spis_treściSAS12/2015

SPIS TREŚCI 12/2015

AKTUALNOŚCI

Przedsiębiorstwa o szczególnym znaczeniu
Zmiany w podziale zadań między ministerstwami
Ustawa „okołobudżetowa”

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE WOJEWODY

Uchwała rady gminy nieprzewidująca trybu i sposobu zgłaszania
skarg w zakresie odbierania odpadów - nieważna

ORZECZNICTWO

Do zachowania terminu w postępowaniu sądowoadministracyjnym
konieczne jest złożenie pisma w placówce poczty polskiej

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

ANALIZY

Upadłość na ratunek gminie
Propozycje zespołu ds. ustrojowych KWRiST

KOMENTARZE

Województwo mazowieckie do podziału
Potrzeba zmian

TEMAT MIESIĄCA

Procedury rejestracji związków samorządowych według nowych zasad

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Ujawnienie informacji o wynagrodzeniu asystenta burmistrza
Archiwizacja materiałów z sesji rady gminy
Radny przewodniczącym komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
Skarbnik powiatu pracuje na zlecenie jako doradca
Gmina jako właściciel i współużytkownik wieczysty działki

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Kiedy organ wydaje postanowienie  o niedopuszczalności odwołania?
Błędy w uzasadnieniu wyroku sądu administracyjnego jako podstawa skargi kasacyjnej
Przedwczesna skarga na uchwałę zarządu powiatu
Burmistrz wymierza grzywnę geodecie
Czy gminnym jednostkom organizacyjnym można wydawać decyzje o pozwoleniu na budowę?
Działanie pełnomocnika w imieniu wspólnoty mieszkaniowej
Zastosowanie autokontroli sądowoadministracyjnej do postanowień

FINANSE SAMORZĄDU

Zmiany w Ordynacji podatkowej
Rozwinięcie wybranych zagadnień dotyczących zmian w Ordynacji podatkowej

POWIATY

Starosta orzeka o zwrocie nieruchomości
Forma odmowy dofinansowania kosztów szkolenia z PFRON
Rozbiórka części obiektu budowlanego

PRAWO PRACY

Urzędnik ds. gospodarki mieszkaniowej członkiem zarządu gminnych wspólnot mieszkaniowych
Godziny nadliczbowe kierowcy autobusu szkolnego
Okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych wliczany do nagrody jubileuszowej
Zaliczanie pracy w gospodarstwie rolnym do stażu prac
Utrata pracy przez rażące niedbalstwo

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Wolna ręka na nadzór autorski
Śmierć wykonawcy umowy
Czy można uzupełnić zabezpieczenie należytego wykonania umowy?
Świadczenia niepieniężne wymagają przetargu
Kryterium do usługi sporządzania obiadów dla młodzieży szkolnej

SAVOIR VIVRE W URZĘDZIE

Z pierwszej linii frontu - cz. 3

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa