AKTUALNOŚCI / ORZECZNICTWO - SAS 4/2022

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia 1 czerwca 2022 r., nr WNP-I.4131.113.2022

Lokalnemu uchwałodawcy została przyznana kompetencja jedynie w zakresie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaka ochotniczej straży pożarnej, a nie sposobu naliczania tego ekwiwalentu. Każde unormowanie wykraczające poza udzielone upoważnienie jest naruszeniem normy upoważniającej i zarazem naruszeniem konstytucyjnych warunków legalności aktu prawa miejscowego, wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego.

Tak wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody mazowieckiego, stwierdzającego nieważność części postanowień uchwały rady gminy w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu gminy.
Rada gminy ustaliła wysokość ekwiwalentu pieniężnego, przysługującego strażakom ratownikom ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy za udział w działaniach ratowniczych, akcjach ratow-niczych, szkoleniach lub ćwiczeniach – w wysokości 26 zł za każdą rozpoczętą godzinę w rozliczeniu minutowym za udział w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych (pkt 1) oraz 13 zł za każdą rozpoczętą godzinę w rozliczeniu minutowym za udział w szkoleniu pożarniczym i ćwiczeniach organizowanych przez Państwową Straż Pożarną, gminę i inne uprawnione podmioty (pkt 2).
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych wysokość ekwiwalentu pieniężnego ustala, nie rzadziej niż raz na 2 lata, właściwa rada gminy w drodze uchwały.
Wysokość ekwiwalentu pieniężnego nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej.
Ekwiwalent pieniężny jest wypłacany z budżetu właściwej gminy. Ustawodawca wprost określił, że ekwiwalent pieniężny jest naliczany za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej. Lokalnemu uchwałodawcy została przyznana kompetencja jedynie w zakresie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego, a nie sposobu jego naliczania.
Rada gminy dodała do regulacji ustawowej naliczania ekwiwalentu „za każdą rozpoczętą godzinę” sformułowanie „w rozliczeniu minutowym”, czym doprowadziła do całkowitej zmiany sposobu rozliczania. W efekcie nie ma znaczenia ilość rozpoczętych godzin, za które należy się ekwiwalent pieniężny, gdyż de facto rozliczenie następuje za każdą minutę uczestnictwa w określonych działaniach. Wprowadzenie zatem w § 1 pkt 1 i 2 Uchwały zasady rozliczania „minutowego” pozostaje w sprzeczności z regulacją ustawową.
Uchwała podjęta na podstawie art. 15 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych stanowi akt prawa miejscowego. Zgodnie z art. 94 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Z kolei art. 7 Konstytucji RP obliguje organy władzy publicznej do działania na podstawie i w granicach prawa. Zasada praworządności wyrażona w art. 7 w związku z art. 94 Konstytucji RP wymaga, żeby materia regulowana wydanym aktem normatywnym wynikała z upoważnienia ustawowego i nie przekraczała zakresu tego upoważnienia. Każde unormowanie wykraczające poza udzielone upoważnienie jest naruszeniem normy upoważniającej i zarazem naruszeniem konstytucyjnych warunków legalności aktu prawa miejscowego, wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI  - SAS 4/2022

Na lipcowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zadecydowano, że rządowy projekt ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (wraz z projektem ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych) został skierowany do dalszych prac w stosownych Zespołach KWRiST.

Powodem jest to, że Komisja nadal nie otrzymała ostatecznego projektu tych ustaw, ponieważ nadal trwają uzgodnienia międzyresortowe. Być może uda się projekty zaopiniować w sierpniu br., albo przez Zespoły KWRiST albo na plenarnym posiedzeniu KWRiST.
Zasadniczym celem proponowanej ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych jest zastąpienie dotychczas obowiązującego prawa, regulowanego w ustawie z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1947) – akcie prawnym, który powstał w zupełnie innej rzeczywistości prawnej, organizacyjnej i jest obecnie nieadekwatny do stanu stosunków społecznych oraz prawnych.
Natomiast zastrzeżenia strony samorządowej do przedstawionego projektu dotyczą przede wszystkim nałożenia na lekarzy Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej obowiązku stwierdzania zgonu. Ponadto Związek Powiatów Polskich (w imieniu samorządów powiatowych) postuluje, aby zadanie polegające na transporcie zwłok (w określonych przypadkach) przestało być zadaniem własnym powiatów, a stało się zadaniem administracji rządowej zlecanym powiatom do realizacji, co ma istotny wpływ na jego finansowanie.

Do kluczowych rozwiązań, które znajdują się w projekcie należą:

  • uregulowanie materii znajdującej się obecnie w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych, ustawie o grobach i cmentarzach wojennych oraz ustawie o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski w dwóch spójnych aktach prawnych;
  • jednoznaczne określenie odpowiedzialności i zakresu czynności związanych ze stwierdzaniem i dokumentowaniem zgonów – w zamyśle projektodawcy osoba wezwana przez obywatela lub inny uprawniony podmiot powinna podjąć się stwierdzenia i udokumentowania zgonu;
  • wprowadzenie instytucji koronera;
  • wprowadzenie elektronicznej karty zgonu oraz elektronicznej karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu;
  • wprowadzenie jednoznacznych definicji, zakresu podmiotowego i przedmiotowego prawa do organizacji pochówku, prawa rezerwacji miejsca pochówku oraz prawa do grobu;
  • uregulowanie zasad postępowania ze zwłokami, szczątkami ludzkimi i popiołami ludzkimi – w tym w szczególności możliwości dokonywania pochówków poza cmentarzami, zasad postępowania na cmentarzach i w krematoriach, a także pogrzebów na morzu;
  • uregulowanie zasad międzynarodowego transportu zwłok, szczątków ludzkich i popiołów ludzkich;
  • uregulowanie zasad zakładania, rozszerzania, utrzymywania i likwidacji cmentarzy;
  • umożliwienie zakładania cmentarzy poza terenem danej gminy;
  • określenie minimalnych wymogów w zakresie wyposażenia cmentarza;
  • modyfikacja zasad związanych z odległościami cmentarzy od zabudowy;
  • wprowadzenie jednoznacznych zasad likwidacji grobów;
  • wprowadzenie elektronicznych ksiąg cmentarnych, rejestru grobów i miejsc spoczynku oraz rejestru cmentarzy;
  • włączenie do elektronicznej ewidencji cmentarnej informacji pochodzącej z Systemu Odznaczeń Państwowych, rejestru zabytków, ewidencji zabytków, ewidencji grobów i cmentarzy wojennych, ewidencji grobów weteranów walk o wolność i niepodległość Polski;
  • uregulowanie sytuacji wszystkich cmentarzy i innych nieruchomości, w których znajdują się szczątki ludzkie lub popioły ludzkie;
  • wprowadzenie spójnych systemowo przepisów związanych z grobami weteranów walk o wolność i niepodległość Polski
  • wprowadzenie możliwości objęcia ochroną grobów osób zasłużonych dla Rzeczypospolitej Polskiej, niebędących grobami wojennymi czy grobami weteranów walk o wolność i niepodległość Polski;
  • wprowadzenie nowych mechanizmów ochrony grobów wojennych, grobów weteranów walk o wolność i niepodległość Polski, grobów osób zasłużonych dla Rzeczypospolitej Polskiej, grobów zabytkowych;
  • wprowadzenie działalności regulowanej w odniesieniu do branży pogrzebowej, w tym wprowadzenie rejestru przedsiębiorców i zakazu prowadzenia działalności dla przedsiębiorców niezarejestrowanych.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / PROJEKTY - SAS 4/2022

27 lipca 2022 r. do konsultacji, opiniowania i uzgodnień skierowany został rządowy projekt ustawy w sprawie Funduszu Transformacji Śląska.

Celem projektu ustawy o Funduszu Transformacji Śląska jest określenie organizacji Funduszu, (jego zadań oraz zasad realizacji tych zadań), wspierającego proces transformacji w województwie śląskim. Przez transformację województwa śląskiego rozumie się działania, zmierzające do zmiany struktury gospodarki województwa śląskiego, w tym zagospodarowanie sektorów nieposiadających potencjału wzrostowego oraz działania zmierzające do podnoszenia konkurencyjności gospodarki tego województwa, z wykorzystaniem istniejącego potencjału i zasobów. Powołany Fundusz, zgodnie z postanowieniami Umowy społecznej, będzie wykonywał działalność w formie spółki akcyjnej. Planuje się, że siedzibą spółki będą Katowice.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / PROJEKTY - SAS 4/2022

Już dwukrotnie w czerwcu i lipcu z posiedzeń Zespołu ds. infrastruktury, urbanistyki i transportu KWRiST zdejmowany był na wniosek projektodawcy – Ministerstwa Rozwoju i Technologii – punkt poświęcony dyskusji nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.

Projekt stanowi element Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Planowany termin wejścia w życie przepisów ustawy to 1 stycznia 2023 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących wprowadzenia Rejestru Urbanistycznego oraz dalszej cyfryzacji aktów planistycznych, które wejdą w życie terminie późniejszym (1 stycznia 2026 r.). Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie nowego narzędzia planistycznego, uchwalanego obligatoryjnie dla całej gminy, w randze aktu prawa miejscowego – planu ogólnego. Plan ogólny nie będzie określał przeznaczenia terenu, a będzie jedynie wskazywał na katalog przeznaczeń terenu, możliwych do wyznaczenia w planach miejscowych. W ustawie wskazano, że plan ogólny, pomimo statusu aktu prawa miejscowego, nie kształtuje sposobu wykonywania prawa własności, w takim rozumieniu, że normy ustanawiane w planie ogólnym nie są wiążące wprost w przypadku podejmowania działań bezpośrednio wpływających na zagospodarowanie terenu, w tym procedur budowlanych.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / PROJEKTY - SAS 4/2022

22 lipca 2022 r. do Sejmu wpłynął senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.

Projekt dotyczy zmiany dotychczasowej procedury lokalizacyjnej elektrowni wiatrowych w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którą rada gminy (na wniosek zainteresowanego inwestora) podejmowałaby uchwałę w sprawie lokalizacji turbiny wiatrowej, z zachowaniem zasady minimalnej odległości 500 metrów w linii prostej od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszkalnej, w skład której wchodzi funkcja mieszkalna.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / PROJEKTY - SAS 4/2022

22 lipca 2022 r. do Sejmu wniesiony został senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Projekt dotyczy zniesienia ograniczeń, wyłączających kolegialność w składach orzekających w sprawach cywilnych, które zostały wprowadzone w związku z panującą epidemią COVID-19 oraz wprowadzenia niezbędnych zmian w przepisach prawnych, które przywrócą ławników do składów orzekających w sądach powszechnych w sprawach cywilnych.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / PROJEKTY - SAS 4/2022

5 lipca 2022 r. odbyło się specjalne posiedzenie Zespołu ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej KWRiST, na którym – z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia – dyskutowano na temat ewentualnych zmian w rządowym projekcie ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa (UD321).

Projekt jest elementem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności z terminem wejścia w życie w III kwartale 2022 r. Projektowana ustawa zakłada utworzenie systemu nadzoru nad procesami naprawczo-rozwojowymi podmiotów szpitalnych, przez powołanie instytucji – Agencji Rozwoju Szpitali, zwanej dalej „ARS”, która będzie odpowiedzialna za inicjowanie, wspieranie i monitorowanie tych procesów oraz zapewnienie rozwoju sektora szpitalnictwa. Projekt otrzymał negatywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (31 maja 2022 r.). Przyczyną negatywnej oceny projektu był m.in. zarzut, że projekt przywraca ręczne sterowanie i centralne zarządzanie szpitalami, a powoływana Agencja Rozwoju Szpitali jest niepotrzebnym tworem, na który zostaną przeznaczone ogromne środki (1,3 mld zł w ciągu 10 lat). Strona samorządowa KWRiST zwracała także uwagę, że projekt różnie traktuje szpitale w zależności od tego, kto jest podmiotem założycielskim (samorząd czy np. ministerstwo). Wskazywała także, że restrukturyzacja prowadzona przez agencję i jej doradców będzie oznaczała wyzucie JST z wpływu np. na to, co się dzieje z majątkiem szpitala (który może zostać np. sprzedany).
Jak wskazał wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski, zielone światło dla rozmów dał Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, a mają one przybrać formę autopoprawki do projektu, która zostanie wniesiona do Sejmu razem z projektem ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa. Jednocześnie wiceminister Miłkowski nie był w stanie sprecyzować, jaki zakres zmian rząd byłby w stanie zaakceptować (czy mają to być zmiany zasadnicze, czy tylko kosmetyczne poprawki). Ustalono ponadto, że prace nad propozycjami takich zmian będą się toczyć tak, aby ewentualna autopoprawka była gotowa do wniesienia do Sejmu razem z projektem głównym.

SPIS TREŚCI

Z GMIN, MIAST I POWIATÓW - BIULETYN SAMORZĄDOWCA 4/2022

Coraz więcej gmin w Polsce ma gotowe plany, których realizacja da im samowystarczalność energetyczną. W przygotowaniu dokumentów, a potem także w realizacji koncepcji pomaga skutecznie spółka Energy Trade Solutions. Z jej pomocy skorzystały między innymi świętokrzyskie gminy: Baćkowice, Tuczępy i Łagów. Te samorządy już przystąpiły do działań, mających zapewnić im samowystarczalność energetyczną, co jest szczególnie ważne w czasie zmian, które planuje zarówno Polska, jak i Unia Europejska. 

Pierwszym krokiem do osiągnięcia samowystarczalności energetycznej jest określenie potrzeb samorządu. – Po zawarciu umowy z nami, na miejsce przyjeżdżają pracownicy Energy Trade Solutions S.A., którzy robią wizję lokalną i przy wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń przeprowadzają inwentaryzację. Ich zadaniem jest także określenie zapotrzebowania na energię elektryczną i ciepło budynków, co pozwoli na stworzenie najkorzystniejszego planu, opartego na predyspozycjach geolokalizacyjnych, prawnych oraz ekonomicznych – mówi Łukasz Dziedzic, prezes spółki Energy Trade Solutions.
– Po przygotowaniu koncepcji, wiadomo w jakim stanie są poszczególne budynki, jakie inwestycje trzeba wykonać i jakie pieniądze trzeba na ten cel przeznaczyć. Mając gotowe dokumenty, samorządy mogą szybciej sięgnąć po dofinansowanie. Kiedy pojawią się konkursy umożliwiające zdobycie środków zewnętrznych, gminy, które mają gotowe koncepcje, mogą od razu składać wnioski. W konsekwencji pieniądze szybciej do nich trafią i wcześniej od innych zrealizują inwestycje – tłumaczy Łukasz Dziedzic.
Prezes Energy Trade Solutions dodaje, że po określeniu potrzeb, kolejnym krokiem jest przygotowywanie planu samowystarczalności energetycznej, dostosowanej do indywidualnych potrzeb i warunków poszczególnych gmin. Możliwości dojścia do tego celu jest wiele. 
– Wśród nich oparcie gospodarki energetycznej na odnawialnych źródłach energii i wykorzystaniu innowacyjnych systemów inteligentnego zarządzania energią. Energy Trade Solutions S.A.  projektuje rozwiązania wykorzystywane w tzw. smart city, czyli inteligentnych miastach. Chodzi m.in. o systemy inteligentnego zarządzania energią – mówi Krzysztof Wawszczak, dyrektor handlowy Energy Trade Solutions. 
Jeśli chodzi o energię elektryczną, Energy Trade Solutions stawia na specjalność firmy, czyli panele fotowoltaiczne. – Opierając się na rzeczywistym zagospodarowaniu terenu i stanie obiektów, starannie planujemy rozwiązania zarówno w formie farm, jak i instalacji PV na dachach i gruntach. Mamy w tej kwestii wieloletnie doświadczenie i znakomicie przygotowanych pracowników, nie bez znaczenia jest też sprzęt, którym dysponujemy – dodaje Krzysztof Wawszczak.
Z oferty firmy skorzystało m.in. Miasto i Gmina Łagów. 
– Przygotowana koncepcja dała samorządowi wiedzę na temat wielkości zapotrzebowania określonej mocy energetycznej i stworzenia urządzeń potrzebnych do jej wytworzenia i przechowywania – mówi Paweł Marwicki, burmistrz Łagowa.
Współpraca z Energy Trade Solutions nie kończy się na przygotowaniu koncepcji. Pracownicy firmy zapewniają także pomoc przy zdobyciu dofinansowania.
– Dzięki wiedzy i doświadczeniu naszych finansistów, oferujemy również pomoc w uzyskaniu pieniędzy z programów pożyczkowych i dofinansowań, między innymi takich jak Rządowy Fundusz Polski Ład – informuje Krzysztof Wawszczak. Władze Łagowa otrzymały już promesę inwestycyjną z BGK z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Przedstawiciele ETS podkreślają, że samowystarczalność energetyczna ma wiele zalet. To nie tylko optymalizacja zużycia energii i korzyści finansowe, ale także ograniczenie emisji zanieczyszczeń, uzyskanie niezależności, większe bezpieczeństwo energetyczne oraz bardzo ważny aspekt, którym jest zdrowie mieszkańców gminy, która uzyska taki stan.

ENERGY TRADE SOLUTIONS S.A.
tel: 882 162 397, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

SPIS TREŚCI

Z GMIN, MIAST I POWIATÓW - BIULETYN SAMORZĄDOWCA 4/2022 

Rosnące ceny energii zmuszają samorządy do szukania oszczędności. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie gminnych rachunków z tytułu zużycia energii elektrycznej jest modernizacja oświetlenia ulicznego. Od początku roku w kilkunastu gminach na południu Polski Tauron instaluje nowoczesne oświetlenie LED-owe, które zastępuje przestarzałe oprawy sodowe.

Szacuje się, że koszt oświetlenia w budżecie samorządów to aż 60% wszystkich wydatków, ponoszonych z tytułu zużycia energii elektrycznej. Najwięcej pochłania oczywiście oświetlenie ulic. Samorządy coraz śmielej patrzą więc w kierunku nowych technologii – w tym przypadku drogowych opraw LED-owych i inteligentnego sterowania nimi. W tym roku Tauron Nowe Technologie wykona całościowe modernizacje oświetlenia drogowego, m.in. w gminach: Ogrodzieniec, Olsztyn, Pietrowice Wielkie, Świerklany, Kuźnia Raciborska, Piwniczna i Tarnowskie Góry.
Każda tego typu inwestycja poprzedzona jest wnikliwą analizą, którą włodarze gmin otrzymują w postaci audytu oświetleniowego. Na tej podstawie dowiadują się, jakie oszczędności gmina jest w stanie wygenerować, zlecając wymianę opraw. Instalacja wyposażona w oprawy LED-owe i inteligentne sterowanie pozwala na redukcję zużycia energii elektrycznej nawet o 70% w stosunku do tradycyjnego oświetlenia sodowego.
– Wielu gospodarzy gmin jest zaskoczonych różnicami. Biorąc pod uwagę fakt coraz wyższych kosztów zakupu energii elektrycznej, decyzja o modernizacji oświetlenia ulicznego to dziś oznaka dojrzałości i umiejętnego zarządzania samorządem – mówi Piotr Apollo, prezes TAURONA Nowe Technologie.
W ubiegłym roku Tauron Nowe Technologie na swoim obszarze działania (województwa: dolnośląskie, opolskie, śląskie i małopolskie) zainstalował niemal 20 tysięcy nowoczesnych opraw LED-owych, dzięki czemu udało się ograniczyć emisję CO2 o niemal 16 tys. ton. W tym roku spółka chciałaby podwoić tę wartość.
Na koniec 2021 roku co dziesiąta latarnia uliczna na obszarze zarządzanym przez TAURON posiadała LED-owe źródło światła.

SPIS TREŚCI

EDUKACJA I OŚWIATA

Od 27 maja 2022 r. obowiązuje ustawa z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116).

Nowelizacja wprowadza zmianę organizacji i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2021/2022 i w kolejnych latach szkolnych, w których egzaminy te będą zdawać uczniowie i absolwenci, którzy dużą część swojego kształcenia realizowali w warunkach stanu epidemii, przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość albo innego sposobu kształcenia.


 

WYNAGRODZENIA MINIMALNE W SŁUŻBIE ZDROWIA

Od 29 czerwca 2022 r. obowiązuje ustawa z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1352).

Od 1 lipca 2022 r. wzrosły gwarantowane poziomy najniższych wynagrodzeń zasadniczych niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. W zależności od grupy podwyżka gwarantowanego wynagrodzenia zasadniczego wyniosła od 17% do 41%, przy czym średnio najniższe wynagrodzenie zasadnicze wzrosło o 30%. Przykładowy wzrost gwarantowanych najniższych wynagrodzeń zasadniczych:

  • lekarz specjalista (II stopień): z 6 769 zł do 8 210 zł – wzrost o 1 441 zł;
  • lekarz ze specjalizacją I stopnia: z 6 201 zł do 8 210 zł – wzrost o 2 009 zł;
  • mgr pielęgniarstwa, fizjoterapii, farmaceuta oraz diagnosta laboratoryjny ze specjalizacją: z 5 478 zł do 7 304 zł – wzrost o 1 827 zł;
  • mgr farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, pielęgniarka, oraz psycholog bez specjalizacji: z 4 186 zł do 5 775 zł – wzrost o 1 590 zł;
  • ratownik medyczny oraz pielęgniarka ze średnim wykształceniem: z 3 772 zł do 5 323 zł – wzrost o 1 550 zł;
  • opiekun medyczny oraz technik medyczny ze średnim wykształceniem: z 3 772 zł do 4 870 zł – wzrost o 1 097 zł;
  • sanitariusz oraz salowa: z 3 049 zł do 3 680 zł – wzrost o 632 zł.

W konsekwencji wzrostu wynagrodzeń zasadniczych wzrosły także naliczane od nich pochodne.


 

OCHRONA ŚRODOWISKA

Od 29 czerwca 2022 r. obowiązuje ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1260).

Nowelizacja w celu transpozycji dyrektywy 2020/367 nakłada na podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania metod oceny hałasu, określonych w załączniku do tej dyrektywy. W wyniku transpozycji dyrektywy 2020/367, organy ochrony środowiska i podmioty zobowiązane do sporządzania strategicznych map hałasu zostaną wyposażone w narzędzie umożliwiające, w odniesieniu do populacji ludzkiej, dokonanie w jednorodny sposób oceny szkodliwych skutków hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego, a w szczególności ocenę wpływu tych hałasów na powstawanie IHD, HA oraz HSD. Ustalenie tych szkodliwych skutków pozwoli na podjęcie, między innymi w ramach sporządzania i realizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, racjonalnych działań naprawczych na rzecz minimalizacji tych skutków.


 

DOCHODY JST

Od 1 lipca 2022 r. obowiązuje ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 poz. 1265).

Nowelizacja dotyczy obniżenia z 17% do 12% stawki podatku w pierwszym przedziale skali podatkowej, przy jednoczesnej rezygnacji z tzw. ulgi dla klasy średniej oraz przywrócenia opodatkowania dochodów osób samotnie wychowujących dzieci.


 

POMOC UCHODŹCOM WOJENNYM Z UKRAINY

Od 1 lipca 2022 r. obowiązuje ustawa z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1383).

Nowelizacja dotyczy doprecyzowania przepisów obowiązującej ustawy i m.in. rozszerzenia katalogu podmiotów posiadających dostęp do rejestru obywateli Ukrainy, którym nadano numer PESEL oraz dostosowania przepisów ustawy do sytuacji, w której bezpośredni wjazd na terytorium RP z terytorium Ukrainy nie jest już konieczny dla objęcia obywatela Ukrainy przepisami ustawy.


 

PRAWO WODNE

Od 9 sierpnia 2022 r. obowiązuje ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1549).

Nowelizacja dotyczy dostosowania obowiązujących przepisów, w celu spełnienia przez Polskę w pełni wymagań dyrektywy 91/271/EWG, w szczególności przez wprowadzenie mechanizmów mobilizujących i sankcyjnych, odnoszących się do monitorowania i kontroli indywidualnych systemów oczyszczania ścieków, ujętych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększenia Odporności w ramach reformy B3.1. „Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich” zawartego w celu B3. „Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska”.

SPIS TREŚCI

SPIS TREŚCI SAS 4/2022

AKTUALNOŚCI

PROJEKTY

Modernizacja szpitalnictwa
Znoszenie covidowych obostrzeń
Elektrownie wiatrowe
Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
Fundusz Transformacji Śląska

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

Zastrzeżenia do projektu ustawy o cmentarzach

ORZECZNICTWO

Rada gminy ma kompetencję jedynie do ustalenia wysokości
ekwiwalentu pieniężnego dla strażaka OSP, a nie sposobu jego naliczania
Uchwała w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi
z innych dochodów własnych nie jest aktem prawa miejscowego

ANALIZY I KOMENTARZE

Wprowadzenie przez gminy ograniczeń w korzystaniu z wody na cele inne niż bytowe
Opiniowanie projektów planów miejscowych przyjętych przez samorządy
Odbiór obiektu budowlanego

RYNEK ENERGII

Milionowe inwestycje w PGE Dystrybucja

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Czy rada gminy może oceniać dokonania osób
w kontekście ustanawiania patronów ulic, placów i pomników?

Ochrona prywatności osób fizycznych a dostęp do informacji publicznej

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Administracyjne kary pieniężne – zakres stosowania i wyłączenia
Postanowienia dotyczące wznowienia postępowania administracyjnego 
Uzasadnienie decyzji administracyjnej jako realizacja zasady zaufania obywateli do państwa
Termin wydania zaświadczenia w świetle norm prawa administracyjnego
Ponowne doręczenie stronie zaświadczenia, nieodebranego po dwukrotnym awizowaniu

FINANSE SAMORZĄDU

Wójt, burmistrz, prezydent miasta musi wydać zarządzenie o sposobie rozliczania
dotacji w przypadku zlecenia pomocy obywatelom Ukrainy
Nie wszytkie zmiany w klasyfikacji budżetowej po myśli samorządów
Naprawa finansów samorządów jest konieczna – propozycje zmian legislacyjnych

PRAWO PRACY

Wynagrodzenie dla pracownika samorządowego za czas zwolnienia
z pracy w związku z udziałem w akcji ratowniczej
Rozwiązanie umowy z urzędnikiem z powodu pobrania
na służbowy komputer plików z nieznanych źródeł

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Brak podpisania oferty za pomocą kwalifikowanego podpisu obliguje
zamawiąjącego do jej odrzucenia 
Zasady prawidłowego formułowania kryteriów
Warunki udziału w postępowaniu nie mogą utrudniać konkurencji

 

DODATEK - BIULETYN SAMORZĄDOWCA - 4/2022

ANALIZY SAMORZĄDOWE

O problemach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miasteczek
– wywiad z Grzegorzem Cichym burmistrzem Proszowic i prezesem UMP
Zakaz zatrudniania wójta, burmistrza, prezydenta miasta
w spółkach z udziałem Skarbu Państwa lub JST od nowej kadencji?
Wójt odstępuje od wymierzenia administracyjnej
kary pieniężnej również na gruncie tzw. ustawy śmieciowej
(Nie)szczelność systemów śmieciowych – realny problem?
Rozliczanie wynagrodzeń po tzw. Polskim Ładzie

SĄDY O SAMORZĄDACH

Wójt, burmistrz, prezydent miasta nie może zaskarżyć
uchwały rady gminy/miasta w sprawie absolutorium
Organ stanowiący gminy nie może zastępować organu wykonawczego,
zwłaszcza w zakresie przyjęcia określonych dochodów do budżetu gminy

Z GMIN, MIAST I POWIATÓW

W mieście przybędzie ścieżek rowerowychChęciny rajem dla cyklistów.
ZPP jednym z sygnatariuszy sojuszu na rzecz pokoju i wspólnoty w Europie
Program Cyfrowy Powiat – nabór wniosków do 9 września!
Polskie gminy chcą być samowystarczalne
Zielony Zwrot dla samorządów Modernizacja ulicznego oświetlenia

 

 

DODATEK - ORZECZNICTWO I ROZSTRZYGNIĘCIA
NADZORCZE DLA SAMORZĄDÓW - 4/2022

ORZECZNICTWO SN I SĄDÓW POWSZECHNYCH

Utrata zaufania do sekretarza gminy/miasta jako
przesłanka wypowiedzenia umowy o pracę?

ORZECZNICTWO SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH

Rada gminy ma obowiązek określenia w regulaminie zbiorowego zaopatrzenia
w wodę i odbioru ścieków minimalnego poziomu świadczonych usług
Starosta może odmówić rejestracji pojazdu z powodu sfałszowania
umowy sprzedaży, pomimo braku postępowania karnego w tej sprawie

ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE WOJEWODY

Rada gminy ma obowiązek uregulować w statucie młodzieżowej
rady gminy procedurę odwołania jej członka
Termin wejścia w życie przepisów porządkowych
określonych w gminnym regulaminie przewozu osób
Rada gminy nie może regulować kwestii odpowiedzialności
za szkody wynikające z użytkowania gminnego parkingu

ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE
REGIONALNYCH IZB OBRACHUNKOWYCH

Projekt uchwały o udzieleniu pomocy de minimis w rolnictwie powinien
zostać przedłożony Prezesowi UOKiK oraz Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Pomoc publiczna w formie zwolnienia na infrastrukturę sportową
nie może przekraczać określonych intensywności lub wartości
Rada gminy nie może postanowić o utracie mocy obowiązującej uchwały,
unieważnionej przez Kolegium RIO
Rada miasta musi ustalić w uchwale
maksymalną wysokość dziennej opłaty targowej

ANALIZY SAMORZĄDOWE

Wywiad z Grzegorzem Cichym, burmistrzem małopolskich Proszowic
i prezesem Unii Miasteczek Polskich.

Drożejące usługi komunalne, rosnące ceny prądu i opału, presja płacowa, zmiany podatkowe, ale także otoczenie opieką uchodźców wojennych z Ukrainy – to wyzwania, przed jakimi w najbliższych miesiącach staną wójtowie, burmistrzowie i skarbnicy jednostek samorządu terytorialnego. Przed zaplanowanym w dniach 21-22 września II Forum Miasteczek Polskich o problemach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miasteczek rozmawiamy z Grzegorzem Cichym, burmistrzem małopolskich Proszowic i prezesem Unii Miasteczek Polskich.

Jesienią zeszłego roku podczas I Forum Miasteczek Polskich wśród samorządowców dominował temat zmian, będących następstwem Polskiego Ładu czy transformacji energetycznej. Nikt nie spodziewał się, że za kilka miesięcy wybuchnie wojna za naszą wschodnią granicą i że samorządy będą zmagać się z kolejną odpowiedzialnością, jaką jest pomoc uchodźcom z Ukrainy.
Grzegorz Cichy: W stosunku do tego, o czym rozmawialiśmy rok temu we wrześniu, a tego jaki program szykujemy na zbliżające się II Forum Miasteczek Polskich, jest kilka rzeczy, które nas zaskoczyły. Takim tematem oczywiście jest wojna w Ukrainie. Po pierwsze to sprawa uchodźców, którzy znajdują się dziś w gminnych ośrodkach, szkołach, przedszkolach czy MOSiR-ach. To wszystkie sprawy związane z logistyką, zabezpieczeniem warunków ich pobytu, znalezieniem pracy, miejsca w przedszkolu czy szkole. Tego nie ma w programie wydarzenia, ale jestem przekonany, że pod koniec września uchodźcy wojenni w Polsce nadal będą i niewykluczone, że w większej liczbie. Część z nich wyjeżdża, część wraca, nie sądzimy jednak, że rosyjska agresja szybko się skończy. Niestety wojna prawdopodobnie będzie trwała, a my jako samorządowcy mamy zadanie tym osobom udzielać pomocy.

Samorządowcy w kwestii pomocy uchodźców potrzebują rozwiązań systemowych?

G.C.: Podczas spotkania strony samorządowej z premierem Mateuszem Morawieckim zaprezentowana została w naszym imieniu tzw. biała księga, przekazali ją przedstawiciele Związku Miast Polskich – prezydent Sopotu Jacek Karnowski i prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. To obszerny dokument będący podsumowaniem prac tzw. okrągłego stołu w sprawie uchodźców.

Jakie są oczekiwania samorządowców?

G.C.: W Białej Księdze zawarte są propozycje bardzo konkretnych zmian w przepisach, które jak najszybciej powinny wejść do polskiego porządku prawnego. Strona rządowa powołała pełnomocnika ds. uchodźców, którym został wiceminister Paweł Szefernaker, utworzony został także specjalny zespół. Kilka spraw w tym gremium udało się już wprowadzić, mam tutaj na myśli na przykład elastyczniejsze udostępnianie lokali mieszkalnych przez gminy dla uchodźców, brak konieczności uzyskiwania decyzji administracyjnych, koniecznych do remontów takich lokali. Pojawiło się także dużo kwestii związanych z systemem oświaty. Rząd nas słucha i ta współpraca w temacie uchodźców trafia na podatny grunt. Pytanie jest, na ile państwo polskie będzie stać na finansowanie tych działań. Premier zapewnił nas o przedłużeniu stawki zakwaterowania uchodźców w obiektach gminnych. Czekamy na szczegóły.

Kolejny problem spotęgowany przez rosyjską agresję to inflacja.

G.C.: Bardzo mocno drożeją ceny paliw, energii czy opału do kotłowni. Spółki ciepłownicze mają bardzo duże problemy, bo jeśli niedawno za tonę opału płaciły 350-500 zł za tonę, a obecnie albo go nie ma na rynku albo cena wynosi 1500-1700 zł za tonę. We wrześniu, gdy spotkamy się na II Forum Miasteczek Polskich, to będzie jeden z głównych tematów, z jakimi będziemy się mierzyć, bo czterokrotny wzrost kosztów ogrzewania dla mieszkańców będzie katastrofą. Problemy pojawiają się także z wymianami źródeł ciepła w gospodarstwach domowych. Mamy obowiązek likwidacji przestarzałych pieców, a na rynku jest problem z dostępem do sieci gazowniczej lub czeka się na dostawę pomp ciepła i terminy wykonania modernizacji kotłowni są długie.

Od 1 lipca wchodzą w życie kolejne zmiany podatkowe. Dla samorządów oznacza to spadek wpływów z PIT przy bardzo mocno rosnących wydatkach bieżących i presji płacowej.

G.C.: Wójtowie, burmistrzowie czy radni są usatysfakcjonowani po podwyżkach wprowadzonych zmianą rozporządzenia, ale w urzędach rośnie presja płacowa ze strony pracowników. Rośnie także pensja minimalna, a to będzie mocno rzutować na wydatki bieżące samorządów. O rosnących cenach energii mówiliśmy, ale równocześnie drożeją także usługi komunalne, nawet te proste jak sprzątanie czy koszenie terenów zielonych. Wiele samorządów będzie stawać przed dylematem, czy zlecać te usługi, zrezygnować z nich czy zadłużać się na wydatki bieżące. W województwie małopolskim połowa gmin nie posiada nadwyżki operacyjnej. Z perspektywy gmin wiejskich, miasteczek mogę powiedzieć, że rząd przeznaczył bardzo duże pieniądze na inwestycję – jest Program Inwestycji Strategicznych, Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych, środki dla gmin popegeerowskich. Niektóre gminy pieniędzy w takiej skali nie widziały od 30 lat, za to trzeba rządowi podziękować, ale to są tzw. pieniądze znaczone. Wśród samorządowców pojawia się problem z ich wydatkowaniem, bo gminy ogłaszają przetarg, po czym okazuje się, że oferty są znacznie wyższe od zakładanego kosztorysu. Potrzebne są zmiany, na przykład zwiększone etapowanie tych inwestycji z dofinansowaniem rządowym.

W rozmowach ze stroną rządową poruszana jest kwestia rekompensat?

G.C.: Pewnym rozwiązaniem byłaby zmiana w podatkach lokalnych, m.in. od nieruchomości, tutaj przepisy ustawy były uchwalane w latach 90. Dochody z tytułu podatku PIT w ostatnich latach rzeczywiście mocno nam rosły – nie było bezrobocia, a gospodarka rozwijała się, ale po wejściu w życie Polskiego Ładu straty będą znaczne. Rząd obiecuje nam subwencję rekompensującą, ale kiedy ona wpłynie? Lipiec-sierpień będziemy siadać do pierwszych prac nad budżetem na 2023 rok i skarbnicy będą mieli poważne zmartwienie, jak to wszystko poskładać. Związek Miast Polskich zaproponował, by samorządy miały udział w podziale podatku VAT i Unia Miasteczek Polskich może się pod tym rozwiązaniem podpisać. To mogłoby nam zrekompensować straty z tytułu PIT. Dobrym rozwiązaniem byłoby posiadać udział jako samorząd w podatku, którego jako samorząd sami jesteśmy płatnikiem inwestując, budując czy kupując. Nie wiem, czy to jest pomysł realny. Jeszcze inną opcją pojawiającą się w kuluarach jest udział w podatku ryczałtowym.
Wciąż nierozwiązanym problemem dla samorządów pozostaje kwestia oświaty i subwencji z budżetu państwa, która nie pokrywa wydatków bieżących na system edukacji.
G.C.: Rząd zwiększa wydatki na wynagrodzenia nauczycieli, ale proporcjonalnie nie wzrasta subwencja oświatowa. Nie ma w Polsce gminy, która nie dokłada do systemu edukacji. Odbywa się to kosztem inwestycji, budowy kanalizacji w gminie czy wynagradzania pracowników. W gminach wiejskich, wiejsko-miejskich czy miasteczkach nie mamy problemów z brakiem nauczycieli, ale dla nas problemem jest inna kwestia – wiele szkół ma mniej niż 100 uczniów, często stajemy przed dylematem łączenia klas albo nieotwierania nowych oddziałów. Jedno zjawisko może pojawić się po 1 września – w związku z inflacją i presją płacową zamykać mogą się szkoły niepubliczne prowadzone przez stowarzyszenia, które nie dadzą rady ponieść rosnących kosztów. W czwartej edycji Barometru Edukacji Niepublicznej, opublikowanej przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe, aż 78% respondentów negatywnie ocenia sytuację w oświacie.

Wiodącym tematem II Forum Miasteczek Polskich z pewnością będzie także temat depopulacji.

G.C.: Demografia małych miejscowości to wciąż palący problem, ale nie tylko miasteczek. Mieszkańców ubywa w Zakopanem czy centrum Krakowa, ludzie uciekają z centrum miast, bo nie stać ich na drogie mieszkania i to jest już pewne zjawisko. W miasteczkach i gminach wiejskich mamy problem „wysysania” młodzieży studenckiej, która wyjeżdża do dużych miast, posmakuje życia w Krakowie czy Białymstoku i potem nie chce wracać do Proszowic czy Grajewa. To problem, który się nasila, styl życia w dużym mieście jest atrakcyjniejszy niż w miasteczku. Pod tym względem pandemia dała nam oddech, ludzie mogli pracować zdalnie, z domu i wiele osób zdecydowało się na kupno działki czy domku letniskowego na terenach wiejskich. Ale to zjawisko krótkotrwałe, potrzebujemy zachęt, jakie na przykład są we Francji. Tam młodzi ludzie zachęcani są dodatkowymi bodźcami, żeby wybrać pracę i życie na wsi, a nie w wielkim mieście.
Już teraz bardzo serdecznie zapraszamy burmistrzów, wójtów, skarbników oraz przedstawicieli biznesu do udziału w II edycji Forum Miasteczek Polskich, które odbędzie się w Warszawie w dniach 21-22 września. Wśród tematów nie zabraknie również nowinek z zakresu Smart City, pozwalających optymalizować koszty utrzymania infrastruktury miejskiej, cyfryzacji urzędu, gospodarki odpadami czy efektywności energetycznej. Pełny program wydarzenia: https://forummiasteczek.pl

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa