Zasady sytuowania szyldów, tablic i urządzeń reklamowych na terenie gminy

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 3 / 2023

Cechą wspólną regulacji dotyczących zarówno szyldów, jak i tablic i urządzeń reklamowych niebędących szyldami, są ustalenia uchwały krajobrazowej dotyczące zasad i warunków ich sytuowania oraz ich gabarytów. Z kolei cechą rozłączną przedmiotu regulacji uchwały krajobrazowej są kwestie związane ze standardami jakościowymi oraz rodzajami materiałów budowalnych, z jakich mogą być wykonane, których to regulacja odnosić się może jedynie do tablic i urządzeń reklamowych niebędących szyldami; oraz z liczbą szyldów, których to regulacja odnosić się może jedynie do szyldów.

Tak wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Mazowieckiego z dnia 19 stycznia 2023 r., nr WNP-I.4131.16.2023.RM, stwierdzającego nieważność części postanowień uchwały rady miejskiej w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania na terenie gminy obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Wojewoda Mazowiecki wskazał w treści rozstrzygnięcia nadzorczego, że celem regulacji zawartych w art. 37a ust. 1, 2 i 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym było wprowadzenie do porządku prawnego rozwiązań, które powstrzymają degradację krajobrazu oraz zapewnią jego zachowanie, w szczególności poprzez wprowadzenie możliwości reglamentacji działalności polegającej na instalowaniu tablic i urządzeń reklamowych, a także regulacji odnoszących się do obiektów małej architektury oraz ogrodzeń. Powyższe przepisy (art. 37a ust. 1, 2 i 3 u.p.z.p.) upoważniają radę gminy do ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (art. 37a ust. 1 u.p.z.p.). W odniesieniu do szyldów w uchwale takiej określa się zasady i warunki ich sytuowania, gabaryty oraz liczbę szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność (art. 37a ust. 2 u.p.z.p.). W uchwale krajobrazowej można ponadto ustalić zakaz sytuowania ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, przy czym powyższe zakazy nie mogą dotyczyć szyldów (art. 37a ust. 3 u.p.z.p.).
Organ nadzoru wskazał, że z przytoczonych powyżej przepisów wynika zatem jednoznacznie, iż przedmiotem regulacji uchwały krajobrazowej, w zakresie:

  • tablic i urządzeń reklamowych, z wyłączeniem szyldów – są ustalenia dotyczące zasad i warunków ich sytuowania, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mają być one wykonane, przy czym w uchwale takiej może zostać ustalony zakaz ich stosowania;
  • tablic i urządzeń reklamowych, będących szyldami – są ustalenia dotyczące zasad i warunków ich usytuowania, ich gabarytów, oraz ich liczby;
  • obiektów małej architektury i ogrodzeń – są ustalenia dotyczące zasad i warunków ich sytuowania, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mają być one wykonane, przy czym w uchwale takiej może zostać ustalony zakaz ich stosowania.

W konsekwencji prawidłowa wykładnia przepisów art. 37a ust. 1, 2 i 3 u.p.z.p. winna zatem prowadzić do wniosku, że cechą wspólną regulacji zarówno szyldów, jak i tablic i urządzeń reklamowych niebędących szyldami, są ustalenia dotyczące zasad i warunków ich sytuowania oraz ich gabarytów. Z kolei cechą rozłączną przedmiotu regulacji uchwały krajobrazowej dla szyldów oraz tablic i urządzeń reklamowych niebędących szyldami są kwestie związane: ze standardami jakościowymi oraz rodzajami materiałów budowalnych, z jakich mogą być wykonane, których to regulacja odnosić się może jedynie do tablic i urządzeń reklamowych niebędących szyldami; z liczbą szyldów, których to regulacja odnosić się może jedynie do szyldów.
Tymczasem analiza uchwały rady miejskiej wskazuje, że w § 4 ust. 1 sformułowano ustalenia w brzmieniu: „Dopuszcza się sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wyłącznie na zasadach i warunkach określonych w Rozdziale 3, we wskazanych w nim gabarytach z zachowaniem standardów jakościowych i rodzajów materiałów, z jakich zostały wykonane, z zastrzeżeniem ust 2 i ust. 4.”, co w odniesieniu do sformułowania „(...) z zachowaniem standardów jakościowych i rodzajów materiałów, z jakich zostały wykonane (...)” w zakresie szyldów, oznacza przekroczenie zakresu delegacji ustawowej.

Jakub Gortyński

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa