Uprawnienia przewodniczącego komisji rewizyjnej

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 2 / 2012

PYTANIE SEKRETARZA MIASTA:

Przewodniczący komisji rewizyjnej rady miasta zwrócił się z żądaniem udostępnienia informacji o wysokości wynagrodzenia na stanowiskach istniejących w strukturze organizacyjnej miasta, co jest jednoznaczne z udostępnieniem informacji o wysokości wynagrodzenia konkretnych osób zatrudnionych w urzędzie. Czy dane te można udostępnić nie narażając się na złamanie obowiązujących przepisów?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (zwanej dalej u.d.i.p.) i art. 61 Konstytucji RP informację publiczną stanowi każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują lub gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa w zakresie tych kompetencji. Taki charakter ma również wiadomość niewytworzona przez podmioty publiczne lub odnosząca się do tych podmiotów.

Informacją publiczną będzie zatem każda wiadomość wytworzona lub odnosząca się do władz publicznych, a także odnosząca się do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań w zakresie władzy publicznej. Informacja odnosi się do faktów, w szczególności do spraw wymienionych w art. 6 u.d.i.p.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności organy władzy publicznej. Nie może być zatem wątpliwości, że do udostępniania informacji publicznej zobowiązane są między innymi jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 lit. c u.d.i.p. udostępnieniu podlega informacja publiczna dotycząca majątku publicznego, w tym także majątku jednostek samorządu terytorialnego. Urząd miejski, jako element struktury jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w pojęciu władzy publicznej, zaś informacja o jego wydatkach, w tym wysokości wydatków na wynagrodzenia pracowników urzędu, jest informacją o majątku publicznym i powinna zostać udostępniona na zasadach określonych w u.d.i.p.

WYROK NSA

Analogiczne stanowisko wyraził Naczelny Sąd Administracyjny (zwany dalej NSA) w wyroku z dnia 28 kwietnia 2011 r. sygn. akt I OSK 145/111, w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników samorządowych jednostek budżetowych. Skoro dane dotyczące wynagrodzeń pracowników urzędu stanowią informację publiczną, to tym samym ich udostępnienia może żądać również przewodniczący komisji rewizyjnej. Nie ma przy tym żadnego znaczenia podnoszony przez pytającego fakt, że wskutek ujawnienia wysokości wynagrodzeń przysługujących urzędnikom na określonych stanowiskach możliwe jest dokładne przypisanie tych zarobków konkretnym osobom. Trzeba bowiem pamiętać, że zgodnie z art. 5 ust. 2 u.d.i.p. prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, jednakże ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

Na zakończenie warto jednak podkreślić, że nie jest możliwe żądanie udostępnienia informacji ad personam – w stosunku do konkretnej osoby, ponieważ informacja taka nie jest informacją publiczną (tak NSA w wyroku z dnia 14 września 2010 r., sygn. akt I OSK 1035/10).

Michał Pęczkowski

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001 Nr 112, poz. 1198 ze zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa