Aukcja elektroniczna na wymianę stolarki okiennej

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE - SAS 8 / 2011

W przypadku gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest wymiana stolarki okiennej zamawiający może stosować tryby określone w art. 10 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych z wyłączeniem trybu zapytania o cenę. W praktyce najczęściej wykorzystywany jest do wyboru wykonawcy zamówienia publicznego związanego z wymianą stolarki okiennej tryb przetargu nieograniczonego.

Biorąc pod uwagę zwiększającą się popularność tzw. zamówień elektronicznych, warto rozważyć wykorzystanie w procedurze wyboru wykonawcy wymiany stolarki okiennej zastosowanie procedury aukcji elektronicznej przewidzianej w art. 91a – 91c ustawy Prawo zamówień publicznych.
Dzięki zastosowaniu aukcji elektronicznej zamawiający może, w praktyce bezkosztowo, doprowadzić do zmniejszenia cen realizacji zamówienia w stosunku do pierwotnie zawartych w ofertach, złożonych przez wykonawców uczestniczących w przetargu nieograniczonym.
Jak wskazuje bowiem dotychczasowa praktyka stosowania procedury aukcji elektronicznej, firmy w trakcie jej trwania, w celu pozyskania zamówienia, obniżają swoją marżę – natomiast nie mają możliwości obniżenia jakości oferowanej stolarki.
Dzięki wdrożonej przez Urząd Zamówień Publicznych bezpłatnej platformie aukcyjnej przeprowadzenie procedury aukcji elektronicznej, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, nie generuje dodatkowych kosztów.
Informacje na temat bezpłatnej platformy aukcyjnej UZP dostępne są na stronie internetowej pod adresem: https://aukcje.uzp.gov.pl
Ponieważ ustawa Prawo zamówień publicznych w zakresie robót budowlanych umożliwia stosowanie trybu licytacji elektronicznej (art. 74 – art. 81 ustawy) warto w odniesieniu do zamówień na wymianę stolarki okiennej rozważyć zastosowanie tego trybu.
Podobnie jak w procedurze aukcji elektronicznej tak i w trybie licytacji elektronicznej wykonawca może skorygować cenę realizacji zamówienia, co w konsekwencji obniża koszty wykonania zamówienia ponoszone przez zamawiającego.

W przypadku zamawiających, którzy w ciągu roku muszą dokonywać sukcesywnej wymiany stolarki okiennej (np. jednostki administrujące lokalami komunalnymi lub służbowymi) warto rozważyć zawarcie umowy ramowej na okres 12 – 48 miesięcy.

Zawieranie umów ramowych na wymianę stolarki okiennej sprawdziło się w praktyce, np. w Zakładzie Gospodarowania Nieruchomościami Warszawa Mokotów. Wskazana jednostka samorządowa m. st. Warszawy od kilku lat zawiera umowy ramowe, których przedmiot dotyczy sukcesywnej wymiany stolarki okiennej w lokalach komunalnych. Dzięki zawarciu umowy ramowej zamawiający może sukcesywnie dokonywać wymiany stolarki okiennej w administrowanych lokalach bez narażania się na zarzut dzielenia zamówienia, a dodatkowo w sposób efektywny (zwłaszcza w zakresie ceny zakupu) realizować procedurę zakupową.

WYMOGI DOTYCZĄCE OPISU PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

Ponieważ wymiana stolarki okiennej jest robotą budowlaną należy pamiętać, iż rygory ustawy Prawo zamówień publicznych zobowiązują zamawiającego w szczególności do:

  • określenia przedmiotu zamówienia za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót (art. 31 ust. 1 ustawy PZP),
  • posiadania kosztorysu inwestorskiego (art. 33 ust. 1 ustawy PZP),
  • uwzględniania w wartości zamówienia na robotę budowlaną wartości dostaw związanych z wykonaniem robót budowlanych oddanych do dyspozycji wykonawcy.

Określając parametry, jakie musi spełniać zamawiana stolarka, należy brać pod uwagę warunki minimalne określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75 poz. 690 z późn. zm.). 
Wskazane rozporządzenie określa dopuszczalną wartość współczynnika przenikania ciepła Uk, jaką muszą charakteryzować się okna, drzwi balkonowe i drzwi zewnętrzne montowane w budynkach użyteczności publicznej.

Dobrze przygotowany opis przedmiotu zamówienia, oprócz określenia dopuszczalnej wielkości współczynnika izolacyjności cieplnej, powinien zawierać również wymogi zamawiającego odnośnie:

  • infiltracji powietrza – parametr ten określa ile powietrza (w m3) przenika przez szczelinę przymyku o długości 1m w ciągu 1 godziny. Zgodnie z PN-91/B-02020 współczynnik infiltracji „a” powinien zawierać się w przedziale od 05 do 1,0 m3 x h x daPa.
  • izolacyjności akustycznej (dźwiękoszczelność),
  • rodzaju okuć (generalnie powinny to być okucia obwiedniowe) z zaznaczeniem funkcji, jakie muszą spełniać np. uchył, mikrowentylacja, zabezpieczenie antywłamaniowe, rodzaj powłoki,
  • w przypadku stolarki z PCW rodzaj dopuszczonego stabilizatora polimeru (zamawiający powinien wymagać stabilizatora cynkowo–wapniowego tzw. bezołowiowego, czyli uznawanego za najmniej szkodliwy),
  • wymaganego rodzaju zastosowanej szyby (np. antywłamaniowe, hartowane, laminowane),
  • parametrów uszczelek (np. przylgowe, stale elastyczne, odporne na działanie warunków atmosferycznych w przedziale temperatury –300C do + 600C, ozonu, środków do mycia szyb, detergentów).

Edyta Partyn

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa