Wyrok NSA z dnia 15 lipca 2011 r., sygn. akt I OSK 667/11

ORZECZNICTWO - SAS 9 / 2011

Teza:  „Mapa cyfrowa sporządzona na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie jest chroniona prawem autorskim i podlega udostępnieniu w trybie dostępu do informacji publicznej”.

Przedmiotem rozważań NSA w niniejszej sprawie było rozstrzygnięcie wątpliwości dotyczących odmowy udostępnienia informacji publicznej w postaci cyfrowej mapy o nazwie „Kierunki rozwoju przestrzennego” zawartej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, która została opracowana przez pracownię projektową Burmistrz Miasta wyjaśnił, że zgodnie ze zleceniem na opracowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego udzielonym przez organ Pracowni Projektowej Architektury i Urbanistyki w Krakowie, mapy wchodzące w skład studium zostały opracowane w formie wydruków barwnych, a nie w formie cyfrowej. Organ uznał, że żądana przez wnioskodawcę informacja publiczna objęta jest ochroną prawa autorskiego, w związku z czym jej udostępnienie regulują przepisu szczególne, a nie ustawa o dostępie do informacji publicznej, co wynika z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał skargę na bezczynność Burmistrza wskazując, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Tym niemniej w art. 4 powołanej ustawy ustawodawca przewidział wyłączenia spod ochrony prawa autorskiego postanawiając, że nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego: 1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty; 2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole; 3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne; 4) proste informacje prasowe. W konsekwencji Sąd uznał, że mapa „Kierunki rozwoju przestrzennego” w formie barwnego wydruku stanowi załącznik do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a zatem jest integralną częścią dokumentu urzędowego i nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego. Organ natomiast miał obowiązek udostępnić mapę zgodnie z wnioskiem tj. także w formie cyfrowej, chyba że stoją temu na przeszkodzie środki techniczne, jakimi dysponuje.
Rozpatrując skargę kasacyjną Naczelny Sąd Administracyjny podzielił stanowisko Sądu pierwszej instancji zwracając uwagę, że informacją publiczną są nie tylko dokumenty bezpośrednio redagowane i wytworzone przez organ administracji publicznej, ale także dokumenty, które organ wykorzystuje do zrealizowania powierzonych prawem zadań, nawet wówczas gdy prawa autorskie należą do innego podmiotu. W ocenie NSA podstawowe znaczenie ma fakt, że dokumenty te służą realizacji zadań publicznych przez określone organy i zostały wytworzone na zlecenie tych organów. W tym bowiem przypadku istotą nie jest rozporządzanie prawami autorskimi, lecz dostęp do treści dokumentu stworzonego właśnie na zlecenie organu administracji publicznej w celu realizacji zadań publicznych. NSA wskazał również, że powyższy pogląd znajduje odzwierciedlenie w ugruntowanym orzecznictwie sądów administracyjnych (m.in. wyrok z dnia 9 lutego 2007 r. sygn. akt I OSK 517/06; z dnia 7 grudnia 2010 r. sygn. akt I OSK 1774/10; z dnia 18 września 2008 r. sygn. akt I OSK 315/08).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa