Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 września 2013 r. sygn. akt I OPS 2/13

ORZECZNICTWO - SAS 10 / 2013

„Na pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.) przysługuje skarga na bezczynność organu, stosownie do art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).”

Uchwała została podjęta na tle rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych dotyczących tego, czy strona celem obrony własnego interesu prawnego, naruszonego pozostawieniem podania bez rozpoznania powinna podjąć obronę przed bezczynnością organu administracji publicznej, składając zażalenie do organu wyższego stopnia (art. 37 § 1 k.p.a.), a następnie w razie nieuwzględnienia zażalenia, skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a., czy też powinna wnieść skargę do sądu administracyjnego na akt lub czynność, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.

NSA podkreślił, że jakkolwiek pozostawienie podania bez rozpoznania w trybie art. 64 § 2 k.p.a. następuje w drodze czynności materialno-technicznej, o podjęciu której należy powiadomić wnoszącego podanie na piśmie, to jednak nie jest to czynność w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., ponieważ nie spełnia kryteriów określonych w tym przepisie.
NSA podkreślił, że akty lub czynności wskazane w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. to akty lub czynności, które:

  • mają charakter władczy, chociaż nie mają charakteru decyzji lub postanowienia, te bowiem są zaskarżalne na podstawie art. 3 § 2 pkt 1–3 p.p.s.a.;
  • są podejmowane w sprawach indywidualnych;
  • mają charakter publicznoprawny, ponieważ tylko w tym zakresie działalność administracji została poddana kontroli sądów administracyjnych;
  • dotyczą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisu prawa, co oznacza, że musi istnieć ścisły i bezpośredni związek między działaniem (zaniechaniem określonego działania) organu administracji a możliwością realizacji uprawnienia (obowiązku) wynikającego z przepisu prawa przez podmiot niepowiązany organizacyjnie z organem wydającym dany akt lub podejmującym daną czynność.

W związku z powyższym podania bez rozpoznania w trybie art. 64 § 2 k.p.a. nie można uznać za akt lub czynność wymienioną w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., ponieważ nie jest spełnione kryterium, że dotyczy to uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa. 

Sąd wskazał także, że wszczęcie postępowania administracyjnego następuje również na skutek wniesienia podania nieczyniącego zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa. Organ podejmujący taką czynność określa w sposób jednoznaczny, że nie będzie prowadził postępowania i nie wyda żądanego rozstrzygnięcia. Dlatego w takim przypadku, gdy pozostawienie bez rozpoznania nie było prawidłowe, stronie służy skarga na bezczynność.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Odwołanie prezydenta miasta w referendum

TEMAT MIESIĄCA - SAS 10 / 2013

Obywatelskie prawo do wyrażania swojej woli w drodze referendum, będącego formą demokracji bezpośredniej, zapisane jest w Ustawie Zasadniczej. Zgodnie z art. 62 ust. 1 Konstytucji RP obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.

Stosownie do treści art. 170 Konstytucji RP członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować, w drodze referendum, o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego. W zakresie zasad i trybu przeprowadzania referendum Konstytucja odsyła do przepisów ustawy o referendum lokalnym (dalej: u.r.l.).

Referendum może również dotyczyć odwołania organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W tym ostatnim przypadku referendum może być przeprowadzone zarówno z inicjatywy rady gminy w drodze odpowiedniej uchwały (obligatoryjną przesłanką wszczęcia procedury referendalnej w sprawie odwołania wójta jest nieprzyjęcie absolutorium za wykonanie budżetu gminy) albo z inicjatywy mieszkańców. Wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) może zostać złożony po upływie 10 miesięcy od dnia wyboru organu albo 10 miesięcy od dnia ostatniego referendum w sprawie jego odwołania i nie później niż na 8 miesięcy przed zakończeniem jego kadencji.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 u.r.l. z inicjatywą przeprowadzenia referendum na wniosek mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego wystąpić może:

  • grupa co najmniej 15 obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, a w odniesieniu do referendum gminnego – także pięciu obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do rady gminy;
  • statutowa struktura terenowa partii politycznej działająca w danej jednostce samorządu terytorialnego;
  • organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym terenem działania jest co najmniej obszar danej jednostki samorządu terytorialnego.


Referendum przeprowadza się z inicjatywy organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego lub na wniosek co najmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy. Inicjator referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego przekazuje na piśmie komisarzowi wyborczemu wniosek mieszkańców wraz z informacją o spełnieniu ustawowych obowiązków, dołączając do wniosku odpowiednio wypełnione karty. Komisarz wyborczy postanawia o przeprowadzeniu referendum z inicjatywy mieszkańców, jeżeli wniosek mieszkańców spełnia wymogi określone w ustawie.


KAMPANIA REFERENDALNA

Następnie prowadzona jest kampania referendalna, która – jak stanowi art. 28 u.r.l. – służyć ma prezentowaniu stanowiska inicjatora referendum. Co istotne, wprawdzie koszty referendum (poza czynnościami komisarza wyborczego) pokrywa się z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, której dotyczy referendum (art. 40 ust. 1 u.r.l.), jednakże organom jednostki samorządu terytorialnego oraz członkom tych organów zabrania się uczestniczenia na koszt jednostki samorządu terytorialnego w kampanii referendalnej związanej z referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji (art. 28 u.r.l.). Zatem wójtowi (prezydentowi miasta, burmistrzowi) nie wolno uczestniczyć w kampanii na koszt jednostki, co nie oznacza zakazu aktywności przy wykorzystaniu środków finansowych pochodzących z innych, dozwolonych prawem źródeł. 


WAŻNOŚĆ REFERENDUM

Jak stanowi art. 55 ust. 1 u.r.l. co do zasady referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania, jednakże referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich jest ważne w przypadku, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż 3/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu.

 

Aby stwierdzić ważność referendum w sprawie odwołania prezydenta miasta, konieczne jest ustalenie w pierwszej kolejności liczby osób biorących udział w wyborze odwoływanego organu, a następnie porównanie tej liczby z liczbą osób uczestniczących w głosowaniu w trakcie referendum. Wynik takiego referendum jest rozstrzygający, jeżeli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów (art. 56 ust. 1 u.r.l.).


WYBORY PRZEDTERMINOWE

Skutki ważnego referendum mogą być różne w zależności od daty przeprowadzenia referendum. Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 8 Kodeksu wyborczego odwołanie w drodze referendum powoduje wygaśnięcie mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W takiej sytuacji Prezes Rady Ministrów wyznacza komisarza rządowego pełniącego funkcję dotychczasowego wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Co ciekawe brak jest wprost wyrażonych przeszkód prawnych, aby komisarzem rządowym została osoba pełniąca dotychczas funkcję prezydenta miasta, choć z przyczyn oczywistych takie rozwiązanie należy uznać za bardzo kontrowersyjne i sprzeczne z ideą określoną w art. 170 Konstytucji RP. Co do zasady przeprowadzane są wówczas także wybory przedterminowe. Stanowi o tym wprost art. 28d ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Należy jednakże podkreślić, że wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji wójta. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się także wtedy, jeżeli data wyborów miałaby przypaść w okresie dłuższym niż 6 a krótszym niż 12 miesięcy przed zakończeniem kadencji wójta i rada w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu wójta podejmie uchwałę o nieprzeprowadzaniu wyborów (art. 28d ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).


PREZYDENCKI PROJEKT USTAWY O WSPÓŁDZIAŁANIU W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM

Na początku września 2013 r. do Sejmu RP wpłynął prezydencki projekt ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw, który przewiduje również zmiany w zasadach przeprowadzania referendum lokalnego, w postaci ograniczenia możliwości odwołania wójtów (burmistrzów, prezydentów miast). Najważniejsza zmiana dotyczy art. 55 ust. 2 ustawy o referendum kreślące warunki ważności referendum w sprawie odwołania wójta. Zgodnie z projektowanym art. 55 ust. 2 ww. ustawy, referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich jest ważne w przypadku, gdy wzięło w nim udział nie mniej osób, niż wzięło udział w wyborze tego organu (patrz: aktualności).

Paweł Groński

PODSTAWA PRAWNA:
– Konstytucja RP

– Ustawa z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 706)
– Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. Nr 21, poz. 112 ze zm.)
– Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 10 / 2013

OPŁATY ZA TRANSPORT DROGOWY

OBOWIĄZUJE OD 20 SIERPNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych

(Dz.U. z 2013 r. poz. 916)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1265, ze. zm.) i określa wysokość opłat za:

  • udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, zmianę zezwolenia, wydanie wypisu z zezwolenia, wydanie wtórnika zezwolenia, przeniesienia uprawnień wynikających z zezwolenia;
  • udzielenie licencji, zmianę licencji, przedłużenie ważności licencji, wydanie wypisu z licencji, wydanie wtórnika licencji, przeniesienie uprawnień wynikających z licencji;
  • wydanie zezwolenia, zmianę zezwolenia, przedłużenie ważności zezwolenia, wydanie wypisu z zezwolenia, wydanie wtórnika zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego, przewozu wahadłowego lub przewozu okazjonalnego;
  • wydanie formularza jazdy;
  • wydanie zezwolenia na przewóz kabotażowy;
  • wydanie zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób na lub przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
  • wydanie zezwolenia zagranicznego;
  • wydanie świadectwa kierowcy, zmianę świadectwa kierowcy, wydanie wtórnika świadectwa kierowcy;
  • wydanie decyzji w sprawie odstępstwa od warunków określonych w zezwoleniu dotyczącym przewozu osób;
  • wydanie zaświadczenia, zmianę zaświadczenia, wydanie wypisu z zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej;
  • egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych dla przedsiębiorców podejmujących i wykonujących działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego;
  • wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu, zmianę certyfikatu, wydanie wtórnika certyfikatu.

 

AGENCJE ZATRUDNIENIA

OBOWIĄZUJE OD 23 SIERPNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 lipca 2013 r. w sprawie działalności agencji zatrudnienia 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 899) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 19k ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2013 r. poz. 674, 675 i 829) i określa wzór wniosku o wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, wzór certyfikatu o dokonaniu wpisu podmiotu do tego rejestru, a także wzory formularzy składanych informacji o działalności agencji zatrudnienia.

 

SYSTEM OCEN ZGODNOŚCI

OBOWIĄZUJE OD 23 SIERPNIA 2013

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 898) 

Nowelizacja dotyczy m.in. uregulowania problemu rzeczywistego nadzoru Ministra nad działalnością polskich jednostek oceny technicznej (JOT). Jak zauważyli twórcy ustawy do prawidłowości ich działania, w tym obiektywności i racjonalności ekonomicznej wobec producentów wyrobów budowlanych konieczny jest nadzór właściwego ministra. Stąd określenie obowiązku dla ministra nadzorowania JOT.

 

ELASTYCZNY CZAS PRACY

OBOWIĄZUJE OD 23 SIERPNIA 2013

Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych

(Dz.U. z 2013 r. poz. 896) 

Ustawa wprowadza do Kodeksu pracy rozwiązania, które pozwolą na bardziej elastyczną organizację czasu pracy w zakładach pracy. Zmiana w zakresie czasu pracy ma umożliwić pracodawcom dostosowywanie czasu pracy do zapotrzebowania na pracę przy zachowaniu wszystkich dotychczas obowiązujących norm ochronnych. Tym samym będą sprzyjać utrzymaniu konkurencyjności prowadzonej działalności oraz poziomu zatrudnienia.

Projektowane zmiany obejmują dwa obszary:

  • zmiany w zakresie długości dopuszczalnych okresów rozliczeniowych czasu pracy oraz zasad ich przedłużania;
  • uregulowanie ruchomego czasu pracy.

 

DEREGULACJA ZAWODÓW

OBOWIĄZUJE OD 23 SIERPNIA 2013

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

(Dz.U. z 2013 r. poz. 829) 

Nowelizacja stanowi realizację zapowiedzi zmian legislacyjnych wskazanych w exposé Premiera Donalda Tuska w dniu 18 listopada 2011 r., w którym znalazło się zobowiązanie do podjęcia działań rządowych w celu zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce. Jak wskazali twórcy nowelizacji Polska pod względem liczby tego rodzaju zawodów jest rekordzistą w Europie, ograniczając dostęp do 380 z nich.

 

DOZÓR ELEKTRONICZNY SKAZANYCH

OBOWIĄZUJE OD 27 SIERPNIA 2013

Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 915) 

Celem nowelizacji jest:

  • trwałe włączenie do polskiego porządku prawnego ustawy z dnia 7 września 2007 r. o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego (Dz.U. z 2010 r. Nr 142, poz. 960);
  • wdrożenie mechanizmów pozwalających na dalsze sprawne wykonywanie środków przewidzianych przez tę ustawę poprzez uelastycznienie istniejących regulacji i uzupełnienie występujących luk prawnych.

 

PRAWO LOTNICZE

OBOWIĄZUJE OD 27 SIERPNIA 2013

Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze

(Dz.U. z 2013 r. poz. 912) 

Nowelizacja ustawy – Prawo lotnicze, ma na celu zmniejszenie, względnie usunięcie, niepotrzebnych obciążeń finansowych i administracyjnych, nakładanych na przewoźników lotniczych: polskich, obcych ustanowionych w Polsce oraz obcych wykonujących przewóz do Polski.

 

ŚWIADCZENIA GWARANTOWANE W UZDROWISKACH

OBOWIĄZUJE OD 1 WRZEŚNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 931) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) i określa:

  • wykaz oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego;
  • poziom i sposób finansowania świadczeń gwarantowanych.

 

PRZEDSZKOLA

OBOWIAZUJE OD 1 WRZEŚNIA 2013

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r. poz. 827) 

Celem zmian w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) jest systematyczne zwiększanie dostępności wychowania przedszkolnego zakończone 1 września 2017 r. zapewnieniem wszystkim dzieciom w wieku od 3 do 5 lat miejsca realizacji wychowania przedszkolnego w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego, w których ustawowo zostanie ograniczona wysokość opłat pobieranych od rodziców za korzystanie przez ich dzieci z wychowania przedszkolnego.

 

PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE

OBOWIĄZUJE OD 4 WRZEŚNIA 2013

Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

(Dz.U. z 2013 r. poz. 940) 

Zmiana ma na celu dostosowanie przepisu przejściowego, dotyczącego terminu opracowania programów kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych do aktualnego stanu prac w tym zakresie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych miało przygotować jednolite – pod względem treści nauczania i umiejętności – programy, które będą podstawą do prowadzenia kształcenia. Programy te zastąpią dotychczas obowiązujące ramowe programy szkoleń specjalizacyjnych, kursów kwalifikacyjnych i kursów specjalistycznych.

 

WARUNKI TECHNICZNE SIECI GAZOWYCH

OBOWIĄZUJE OD 5 WRZEŚNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 640) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) i jego przepisy stosuje się przy projektowaniu, budowie, przebudowie sieci gazowej, służącej do transportu gazu ziemnego.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

  • sieci gazowych służących do transportu gazów technicznych i skroplonych gazów węglowodorowych (C3-C4);
  • sieci gazowych w kanałach zbiorczych;
  • doświadczalnych sieci gazowych;
  • instalacji gazowych nienależących do sieci gazowej, znajdujących się w budynkach, określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.);
  • gazociągów podmorskich;
  • sieci gazowych znajdujących się na terenach wojskowych.

 

PRAWO ENERGETYCZNE

OBOWIĄZUJE OD 11 WRZEŚNIA 2013

Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r., poz. 984) 

Celem zmiany ustawy – Prawo energetyczne jest w szczególności zapewnienie pełnej implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE, a także uzupełnienie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającą dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U.UE.L. z 2009 r. Nr 211, poz. 55) oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U.UE.L. z 2009 r. Nr 211, str. 94).

 

ZWOLNIENIA OD AKCYZY

OBOWIĄZUJE OD 20 WRZEŚNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 1109) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) i określa:

  • dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30, art. 31a i art. 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień;
  • sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 oraz art. 32 ust. 3 lub 5-13 ww. ustawy.

 WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Prezydencki projekt ustawy „samorządowej”

AKTUALNOŚCI - SAS 10 / 2013

Na przełomie sierpnia i września 2013 r. Prezydent RP skierował do Sejmu RP projekt ustawy o zmianie ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw, który przewiduje również zmiany w zasadach przeprowadzania referendum lokalnego, w postaci ograniczenia możliwości odwołania wójtów (burmistrzów, prezydentów miast).

 

Jak stanowi art. 1 projektu celem ustawy jest:

  • wzmacniać podstawy do współpracy mieszkańców podejmowanej w celu rozwoju lokalnego i regionalnego; 
  • określać niektóre formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego;
  • wprowadzać zmiany ustaw określających ustrój jednostek samorządu terytorialnego oraz innych ustaw, w szczególności w celu:

– wzmocnienia zasady generalnej właściwości jednostek samorządu terytorialnego w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym i regionalnym,
– określenia przejrzystych zasad odpowiedzialności organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego przed organami stanowiącymi tych jednostek oraz

  • usprawnienia nadzoru nad legalnością działania jednostek samorządu terytorialnego.

 

Proponowane zmiany dotyczą zarówno poszczególnych ustaw ustrojowych, jak również ustawy o referendum lokalnym. Art. 2 projektu ustanawia obowiązek działania organów jednostek samorządu terytorialnego na rzecz pełnego udziału mieszkańców i innych zainteresowanych podmiotów w planowaniu i realizacji zadań publicznych, służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców i rozwojowi poszczególnych wspólnot samorządowych. Jednym z podstawowych założeń ustawy jest znaczące rozbudowanie regulacji dotyczących konsultacji społecznych. W szczególności zmodyfikowano zakres podmiotowy uczestników konsultacji. Według projektu nie będą one musiały dotyczyć każdorazowo całego obszaru gminy, a uprawnionymi do uczestnictwa nie będą wyłącznie mieszkańcy, lecz – w zależności od potrzeb – będą mogły być ograniczone do grupy mieszkańców wyłonionej w oparciu o określone kryterium. W konsekwencji będą w nich mogły uczestniczyć również osoby niebędące mieszkańcami lub inne podmioty, gdy realizacja ich ważnych interesów następuje na obszarze jednostki samorządu terytorialnego, przeprowadzającej konsultacje (art. 39 pkt 6 projektu). 
Poszczególne przepisy projektu rozstrzygają jednocześnie o kompetencjach podmiotów w zakresie zainicjowania konsultacji, jak również ich przeprowadzenia oraz precyzują zakres spraw przekazanych do rozstrzygnięcia w uchwale rady gminy dotyczącej trybu przeprowadzania konsultacji.

Projekt przewiduje także pewną szczególną formę konsultacji społecznych tj. wysłuchanie publiczne rozumiane jako sposób uzyskania opinii mieszkańców gminy o projekcie uchwały rady gminy.

Według projektodawcy obowiązkowemu wysłuchaniu podlegałyby: 

  • projekt statutu gminy i zmian w statucie; 
  • projekt uchwały budżetowej na kolejny rok budżetowy;
  • projekty uchwał w sprawie planowania rozwoju.

Projekt przewiduje bardzo istotną zmianę odnośnie zasad przeprowadzania referendum, w tym również w sprawie odwołania organu samorządu terytorialnego. Co do zasady zaproponowano ogólne zniesienie progu frekwencji, wobec czego referendum będzie ważne niezależnie od liczby osób uczestniczących w referendum. Nie będzie to jednak dotyczyć dwóch kategorii referendów: referendów w sprawie samoopodatkowania (zaproponowano zachowanie obecnego progu 30% mieszkańców) oraz referendów w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich. W tym ostatnim przypadku zmiana dotyczy art. 55 ust. 2 ustawy o referendum określające warunki ważności referendum w sprawie odwołania wójta. Zgodnie z projektowanym art. 55 ust. 2 ww. ustawy referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich jest ważne w przypadku, gdy wzięło w nim udział nie mniej osób, niż wzięło udział w wyborze tego organu. Jak wskazał Prezydent RP zmiana ta ma ograniczyć zbyt swobodne „hasanie partii politycznych i różnego rodzaju politycznych ambicjonerów, którzy urządzają sobie prawybory na krótko przez terminem normalnych wyborów, likwidując naturalną możliwość wywiązania się albo niewywiązania się i bycia rozliczonym za to, w trybie pełnej kadencji władz samorządowych”. Prace nad projektem trwały blisko 3 lata.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Spis_sas10/2013

SPIS TREŚCI NR 10 / 2013

AKTUALNOŚCI

Prezydencji projekt ustawy „samorządowej”

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

TEMAT MIESIĄCA

Odwołanie prezydenta miasta w referendum

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Zmiana deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Umieszczanie w pasie drogi gminnej tabliczki o zakazie handlu poza terenem targowiska
Radny gminy wnioskuje o informacje na temat podwyżek w urzędzie
Zatwierdzony projekt budowlany informacją publiczną
Udostępnienie danych osobowych spadkobierców firmie windykacyjnej

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Ustalenie dodatkowej opłaty rocznej
Opłata planistyczna
Niewskazanie pełnomocnika do doręczeń pism
Pozostawienie podania bez rozpoznania podstawą do złożenia skargi na bezczynność organu
Stanowisko wierzyciela w sprawie zarzutów

FINANSE SAMORZĄDU

Błędne zaksięgowanie kwoty dotacji
Małoletni podatnikiem
Zwolnienie z opłaty miejscowej osób przebywających w szpitalu uzdrowiskowym
Zasady wprowadzenia reformy przepisów unijnych regulujących pomoc de minimis

ADMINISTRACJA ZESPOLONA POWIATÓW I WOJEWÓDZTW

Doręczenia decyzji w postępowaniu dyscyplinarnym policjantów
Czy zmiana aranżacji mieszkania wymaga pozwolenia na budowę?
Obowiązki zarządcy obiektu wobec organów nadzoru budowlanego
Zakres zaskarżania orzeczeń komisji lekarskich dotyczących strażaków

PRAWO PRACY

Zastępca wójta odmawia złożenia ślubowania
Komu przysługuje odprawa po zakończeniu kadencji?
Przewlekła choroba pozbawia trzynastki
Milczenie rady miasta nie oznacza zgody
Nagroda jubileuszowa dla dyrektora GOK
Zatrudnianie nauczyciela
Zaległy urlop wypoczynkowy

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Termin zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
Osoba fizyczna pełnomocnikiem zamawiającego przed Krajową Izbą Odwoławczą
Procedura wyboru inwestora zastępczego w przetargu nieograniczonym
Termin, w którym zamawiający musi mieć wadium na koncie bankowym
Wysokość korekt finansowych

ORZECZNICTWO


Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa