Ustalenie opłaty za odpady komunalne dla wójta sąsiedniej gminy

TEMAT MIESIĄCA - SAS 8 / 2013

OPIS SYTUACJI

Wójt został wyznaczony postanowieniem SKO jako organ zastępczy do załatwienia sprawy ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla wójta i jego rodziny z sąsiedniej gminy. Jako podstawę wydanego postanowienia SKO wskazało art. 6m, 6o, 6p, 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz art. 132 Ordynacji podatkowej.

PYTANIE SEKRETARZA GMINY

Czy zasadne jest wyłączanie się w sytuacji, gdy wójt sąsiedniej gminy złożył wymaganą ww. ustawą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czy do ewentualnego wyznaczania organu zastępczego uprawnia dopiero brak złożenia przedmiotowej deklaracji? Czy w zaistniałej sytuacji organ zastępczy może umorzyć postępowanie?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Wydaje się, że postanowienie wydane w niniejszej sprawie przez SKO należy traktować jako postanowienie wydane na wypadek, gdyby w stosunku do wójta gminy zaszła konieczność określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z art. 6k ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wysokość opłaty (stawkę) za wywóz odpadów komunalnych ustalana jest przez radę gminy. W przypadku zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawka ta powinna być ustalona w niższej wysokości. Wysokość opłat za odbieranie odpadów komunalnych uzależniona jest od tego, czy właściciel w złożonej deklaracji zobowiązał się do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (niższa opłata), czy też będzie zbierał wszystkie odpady komunalne razem, jako odpady mieszane i wówczas zapłaci wyższą opłatę za ich odbiór. Z przepisu art. 6m ust. 1 wynika, że to na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie przez niego opłatami komunalnymi poprzez złożenie stosownej deklaracji w tym przedmiocie. Ponieważ wysokość tych stawek ustalana jest uchwałą rady gminy, a wysokość opłaty za odbiór odpadów komunalnych jest konsekwencją tej uchwały, to w oparciu o nią właściciel nieruchomości sam oblicza wysokość opłaty, którą za gospodarowanie tymi odpadami ma obowiązek uiszczać, gmina nie ma obowiązku potwierdzania zadeklarowanej wysokości tej opłaty. Uchwała ta ma charakter przepisu prawa miejscowego, jest publikowana w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym, i jako taka obowiązuje na terenie całej gminy, bez konieczności jej doręczania. Oznacza to, że zarówno sama uchwała oraz wyżej powołane przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają zastosowanie również do wójta danej gminy.
Przepis art. 60 powołanej na wstępie ustawy nakłada obowiązek określenia (przez wójta) wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w drodze decyzji administracyjnej, w dwóch przypadkach:

  • jeżeli właściciel nieruchomości nie złożył w terminie deklaracji o wysokości opłaty,
  • jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji.

Jeżeli właściciel w terminie złożył deklarację o wysokości opłaty i nie zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w tej deklaracji, to brak jest podstaw do wydania w stosunku do niego decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Decyzja taka byłaby obarczona wadą rażącego naruszenia prawa, o której mowa w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., i jako taka podlegałaby unieważnieniu.

Wyznaczenie wójta, jako organu zastępczego do załatwienia sprawy dotyczącej ustalenia wysokości zobowiązania dotyczącego opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla wójta i jego rodziny z sąsiedniej gminy, nie powoduje automatycznego obowiązku wydania decyzji w przedmiotowej sprawie. Jeżeli wójt gminy sąsiedniej złożył w terminie deklarację o wysokości opłaty i nie zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w tej deklaracji, to brak jest podstaw do wydania w stosunku do niego decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Jeżeli nie zostało wszczęte – formalnym zawiadomieniem o wszczęciu postępowania – postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, to mając na uwadze, że nie toczy się w tej sprawie żadne postępowanie administracyjne, również brak jest podstaw do umorzenia tego postępowania w trybie art. 105 k.p.a.
Wydaje się, że postanowienie wydane w niniejszej sprawie przez SKO należy traktować jako postanowienie wydane na wypadek, gdyby w stosunku do wójta gminy zaszła konieczność określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Sławomir Pyźlak

PODSTAWA PRAWNA:
– Ustawa z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. Nr 391 z późn. zm.)

– Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 267)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa