ORZECZNICTWO - SAS 8 / 2013

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13

„W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).”

Orzeczenie dotyczyło mieszkańców domów i mieszkań objętych społecznym programem mieszkaniowym (budynków jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m kw. i mieszkań o powierzchni nie większej niż 150 m kw.). Spór dotyczył zaś stawki VAT dotyczącej montażu szafy i zabudowy kuchennej. Spółka złożyła skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, który podzielił stanowisko zawarte w interpretacji podatkowej, że montaż mebli pod zabudowę nie jest modernizacją, tylko dostawą towarów, a zatem jest objęta stawką 23 proc. VAT. 

NSA uznał, że o ile szafa czy zabudowa kuchenna jest trwale powiązana z budynkiem lub jego częścią, to można wtedy mówić o modernizacji i stosować niższą (8 %) stawkę VAT.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

TEMAT MIESIĄCA - SAS 8 / 2013

OPIS SYTUACJI

Wójt został wyznaczony postanowieniem SKO jako organ zastępczy do załatwienia sprawy ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla wójta i jego rodziny z sąsiedniej gminy. Jako podstawę wydanego postanowienia SKO wskazało art. 6m, 6o, 6p, 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz art. 132 Ordynacji podatkowej.

PYTANIE SEKRETARZA GMINY

Czy zasadne jest wyłączanie się w sytuacji, gdy wójt sąsiedniej gminy złożył wymaganą ww. ustawą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czy do ewentualnego wyznaczania organu zastępczego uprawnia dopiero brak złożenia przedmiotowej deklaracji? Czy w zaistniałej sytuacji organ zastępczy może umorzyć postępowanie?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Wydaje się, że postanowienie wydane w niniejszej sprawie przez SKO należy traktować jako postanowienie wydane na wypadek, gdyby w stosunku do wójta gminy zaszła konieczność określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z art. 6k ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wysokość opłaty (stawkę) za wywóz odpadów komunalnych ustalana jest przez radę gminy. W przypadku zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawka ta powinna być ustalona w niższej wysokości. Wysokość opłat za odbieranie odpadów komunalnych uzależniona jest od tego, czy właściciel w złożonej deklaracji zobowiązał się do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (niższa opłata), czy też będzie zbierał wszystkie odpady komunalne razem, jako odpady mieszane i wówczas zapłaci wyższą opłatę za ich odbiór. Z przepisu art. 6m ust. 1 wynika, że to na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie przez niego opłatami komunalnymi poprzez złożenie stosownej deklaracji w tym przedmiocie. Ponieważ wysokość tych stawek ustalana jest uchwałą rady gminy, a wysokość opłaty za odbiór odpadów komunalnych jest konsekwencją tej uchwały, to w oparciu o nią właściciel nieruchomości sam oblicza wysokość opłaty, którą za gospodarowanie tymi odpadami ma obowiązek uiszczać, gmina nie ma obowiązku potwierdzania zadeklarowanej wysokości tej opłaty. Uchwała ta ma charakter przepisu prawa miejscowego, jest publikowana w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym, i jako taka obowiązuje na terenie całej gminy, bez konieczności jej doręczania. Oznacza to, że zarówno sama uchwała oraz wyżej powołane przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają zastosowanie również do wójta danej gminy.
Przepis art. 60 powołanej na wstępie ustawy nakłada obowiązek określenia (przez wójta) wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w drodze decyzji administracyjnej, w dwóch przypadkach:

  • jeżeli właściciel nieruchomości nie złożył w terminie deklaracji o wysokości opłaty,
  • jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji.

Jeżeli właściciel w terminie złożył deklarację o wysokości opłaty i nie zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w tej deklaracji, to brak jest podstaw do wydania w stosunku do niego decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Decyzja taka byłaby obarczona wadą rażącego naruszenia prawa, o której mowa w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., i jako taka podlegałaby unieważnieniu.

Wyznaczenie wójta, jako organu zastępczego do załatwienia sprawy dotyczącej ustalenia wysokości zobowiązania dotyczącego opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla wójta i jego rodziny z sąsiedniej gminy, nie powoduje automatycznego obowiązku wydania decyzji w przedmiotowej sprawie. Jeżeli wójt gminy sąsiedniej złożył w terminie deklarację o wysokości opłaty i nie zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w tej deklaracji, to brak jest podstaw do wydania w stosunku do niego decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Jeżeli nie zostało wszczęte – formalnym zawiadomieniem o wszczęciu postępowania – postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, to mając na uwadze, że nie toczy się w tej sprawie żadne postępowanie administracyjne, również brak jest podstaw do umorzenia tego postępowania w trybie art. 105 k.p.a.
Wydaje się, że postanowienie wydane w niniejszej sprawie przez SKO należy traktować jako postanowienie wydane na wypadek, gdyby w stosunku do wójta gminy zaszła konieczność określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Sławomir Pyźlak

PODSTAWA PRAWNA:
– Ustawa z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. Nr 391 z późn. zm.)

– Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 267)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 8 / 2013

POLITYKA ROZWOJU

OBOWIĄZUJE OD 24 CZERWCA 2013

Ustawa z dnia 19 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

(Dz.U. z 2013 r. poz. 714) 

Nowelizacja spowodowana była wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który w dniu 12 grudnia 2011 r. w sprawie P 1/11 (Dz.U. Nr 279, poz. 1644) uznał, że:

  • art. 5 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju przez to, że dopuszcza uregulowanie praw i obowiązków wnioskodawców w trakcie naboru projektów finansowanych z programu operacyjnego poza systemem źródeł powszechnie obowiązującego prawa;
  • art. 30b ust. 1 zdanie pierwsze i ust. 2 w zakresie, w jakim dopuszcza uregulowanie środków odwoławczych przysługujących wnioskodawcy w toku postępowania o dofinansowanie z programu operacyjnego poza systemem źródeł powszechnie obowiązującego prawa;
  • art. 30c ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim uzależnia prawo do skorzystania ze skargi do sądu administracyjnego od wyczerpania środków odwoławczych przewidzianych w aktach niebędących źródłem powszechnie obowiązującego prawa;

–  są niezgodne z art. 87 Konstytucji, ustanawiającym katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego.

Trybunał uznał, że systemu realizacji nie można zaliczyć do źródeł prawa powszechnie obowiązującego, a w tym do aktów prawa miejscowego. W ten sposób powstała luka, którą należało uzupełnić w drodze odpowiedniej nowelizacji.

 

LOTNICTWO

OBOWIĄZUJE OD 25 CZERWCA 2013

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie zezwoleń związanych z przewozem lotniczym 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 719) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 202 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.U. z 2012 r., poz. 933, z późn. zm. ) i określa szczegółowe warunki i sposób udzielania zezwoleń związanych z przewozem lotniczym, w tym udzielania zezwoleń dla obcych przewoźników lotniczych, upoważnień do wykonywania przewozów i dokonywania wyznaczeń.

 

ZDROWIE

OBOWIĄZUJE OD 26 CZERWCA 2013

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2013 r.
w sprawie Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia

(Dz.U. z 2013 r. poz. 671) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji 
w ochronie zdrowia (Dz.U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039) i określa:

  • minimalną funkcjonalność Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia,
  • warunki organizacyjno-techniczne gromadzenia, przetwarzania i pobierania danych przetwarzanych w systemie.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie
Systemu Monitorowania Kosztów Leczenia i Sytuacji Finansowo-Ekonomicznej Podmiotów Leczniczych

(Dz.U. z 2013 r. poz. 670)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039) i określa:

  • minimalne warunki organizacyjno-techniczne Systemu Monitorowania Kosztów Leczenia i Sytuacji Finansowo-Ekonomicznej Podmiotów Leczniczych; 
  • strukturę dokumentów elektronicznych zawierających dane, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia umożliwiających przekazywanie raportów drogą elektroniczną;
  • minimalną funkcjonalność systemu.

 

TRZYNASTKI

OBOWIĄZUJE OD 29 CZERWCA 2013

Ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o dodatkowym
wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 746) 

Nowelizacja stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r., sygn. akt P 59/11. W wyroku tym Trybunał orzekł, że art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080, z późn. zm.) w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

 

KRAJOWY REJESTR KARNY

OBOWIĄZUJE OD 30 CZERWCA 2013

Ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Karnym oraz niektórych innych ustaw 

(Dz.U. z 2012 r. poz. 1514) 

Nowelizacja miała na celu:

  • ułatwienie i przyspieszenie obiegu dokumentów między sądami powszechnymi a Krajowym Rejestrem Karnym przez zastąpienie dotychczas wykorzystywanych tradycyjnych dokumentów papierowych, przesyłanych pocztą, ich elektronicznymi odpowiednikami, przekazywanymi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego; dotyczy to takich dokumentów jak: karty rejestracyjne, zawiadomienia, informacje o ponownym skazaniu oraz zawiadomienia o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego, a ponadto doprecyzowanie oraz dostosowanie istniejących regulacji ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym do zmian w innych aktach prawnych;
  • zapewnienie możliwości komunikowania się systemów teleinformatycznych Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) i Krajowego Rejestru Karnego (KRK).

 

WYNAGRODZENIE PRACOWNIKÓW JEDNOSTEK LECZNICZYCH

OBOWIĄZUJE OD 1 LIPCA 2013

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie warunków wynagradzania
za pracę pracowników podmiotów leczniczych działających w formie jednostki budżetowej

(Dz.U. z 2013 r. poz. 769) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 88 ust. 9 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2013 r. poz. 217) i określa:

  • tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego; 
  • tabelę zaszeregowania pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych działających w formie jednostki budżetowej, z wyłączeniem pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych;
  • tabelę zaszeregowania pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych;
  • wykaz stanowisk, na których przysługuje dodatek funkcyjny, i stawek dodatku funkcyjnego.

 

KODEKS POSTĘPOWANIA CYWILNEGO

OBOWIĄZUJE OD 7 LIPCA 2013

Ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

(Dz.U. z 2013 r. poz.654) 

Zmiany Kodeksu postępowania cywilnego dotyczą dwóch kwestii: wprowadzenia właściwości odmiejscowionej na potrzeby postępowań wszczynanych drogą elektroniczną oraz wzmocnienia sytuacji prawnej dłużnika w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym na podstawie tytułu wykonawczego opartego na nakazie zapłaty wydanym w elektronicznym postępowaniu upominawczym, nakazie zapłaty wydanym w postępowaniu nakazowym, upominawczym, europejskim nakazie zapłaty oraz wyroku zaocznym.

 

OPIEKA NAD DZIEĆMI DO LAT 3

OBOWIĄZUJE OD 13 LIPCA 2013

Ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy
o opiece nad dziećmi do lat 3 oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r. poz. 747) 

Projektodawcy uznali, że rozwiązania i mechanizmy prawne zawarte dotychczas w ustawie okazały się niewystarczająco skuteczne. Podstawowe zmiany dotyczą:

  • zmniejszenia wkładu własnego gminy z 50% do 20% kosztów realizacji zadania przy ubieganiu się o środki finansowe z budżetu państwa na utworzenie i funkcjonowanie instytucji opieki;
  • rozszerzenia katalogu podmiotów, które będą mogły ubiegać się o środki finansowe z budżetu państwa na utworzenie i funkcjonowanie instytucji opieki, tj. poza gminami również osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
  • poszerzenia katalogu podmiotów mogących zatrudniać dziennych opiekunów;
  • możliwości organizowania przez instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi;
  • umożliwienia zatrudnienia niani, za którą opłacane są składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne ze środków budżetu państwa, przez osoby prowadzące działalność rolniczą;
  • umożliwienia podmiotom tworzącym żłobki lub kluby dziecięce oraz zatrudniającym dziennego opiekuna przetwarzania danych osobowych zbieranych na potrzeby rekrutacji oraz zapewnienia prawidłowej opieki w tych instytucjach;
  • zebrania i ujęcia w jednym akcie prawnym wymagań sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych;
  • stworzenia podmiotom organizującym opiekę nad dziećmi możliwości przeprowadzenia procedury rejestracji żłobka i klubu dziecięcego przez platformę ePUAP;
  • stworzenia podstawy prawnej otrzymania przez podmioty zatrudniające dziennych opiekunów dotacji celowej z budżetu gminy;
  • skrócenie okresu działalności gospodarczej polegającej na sprawowaniu opieki nad dziećmi jako działalności gospodarczej nieregulowanej.

 

LOTNISKA

OBOWIĄZUJE OD 16 LIPCA 2013

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 5 lipca 2013 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 810) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 63 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.) i określa:

  • szczegółowe zasady klasyfikacji lotnisk;
  • szczegółowe warunki i tryb prowadzenia rejestru lotnisk, z uwzględnieniem 
  • wymagań dotyczących dokumentacji rejestrowej;
  • wzór rejestru lotnisk;
  • zmiany cech lotniska, uwzględniając podział na zmiany wymagające uzyskania zezwolenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz podlegające tylko wpisowi do rejestru lotnisk;
  • szczegółowe wymagania, jakie muszą spełnić zakładający lotniska i zarządzający lotniskami, w zależności od klasyfikacji lotnisk.

 

WYPRAWKA DLA UCZNIÓW

OBOWIĄZUJE OD 18 LIPCA 2013

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków
udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów dydaktycznych

(Dz.U. z 2013 r. poz. 818) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) i określa:

  • szczegółowe warunki udzielania pomocy uczniom objętym Rządowym programem pomocy uczniom w 2013 r. – „Wyprawka szkolna” ustanowionym uchwałą nr 125/2013 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2013 r. w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2013 r.
  • formy i zakres pomocy;
  • tryb postępowania w sprawie udzielania pomocy.

 

PRAWO PRASOWE

OBOWIĄZUJE OD 19 LIPCA 2013

Ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo prasowe

(Dz.U. z 2013 r. poz. 771) 

Nowelizacja wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt SK 42/09), stwierdzającego niezgodność normy wywodzonej z art. 45, art. 7 ust. 2 pkt. 1 i 3 oraz art. 20 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz.U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.; dalej jako Prawo prasowe) z art. 31 ust. 3 w związku z art. 54 ust. 1 Konstytucji. Trybunał orzekł, że art. 45 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 1 i pkt 3 oraz w związku z art. 20 ust. 1 zdanie pierwsze Prawa prasowego, w zakresie dotyczącym czasopism drukowanych, narusza gwarancje konstytucyjne związane z wolnością wyrażania poglądów, pozyskiwania i rozpowszechniania informacji (art. 54 ust. 1 Konstytucji) oraz warunkami dopuszczalności ewentualnych ograniczeń wyżej wymienionych swobód (art. 31 ust. 3 Konstytucji).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

 

AKTUALNOŚCI - SAS 8 / 2013

W dniu 30 lipca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw przedłożony przez ministra administracji i cyfryzacji. Projekt zakłada następujące zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (analogiczne także w Ordynacji podatkowej):

  • poszerzenie zgody strony (lub innego uczestnika postępowania) na stosowanie drogi elektronicznej w procesie komunikowania się poprzez dopuszczenie wyrażenia zgody na stałe kontaktowanie się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
  • wprowadzenie nowej przesłanki dopuszczającej stosowanie e-doręczeń przez organ (samo złożenie elektronicznego podania obliguje organ do komunikacji drogą elektroniczną);
  • wprowadzenie fikcji e-doręczenia dokumentów (w przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w terminie czternastu dni od dnia pierwszego zawiadomienia dokument uważa się za doręczony);
  • rozszerzenie zakresu dostępu wglądu w akta sprawy w organach administracji publicznej, w których działa system elektronicznego zarządzania dokumentacją;
  • dopuszczenie stosowania formy dokumentu elektronicznego dla udzielania pełnomocnictwa procesowego, złożenia zeznań lub wyjaśnień, wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji;
  • dopuszczenie stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP (skany dokumentów).

Z kolei w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi zakłada się wprowadzenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w sądach administracyjnych, jako mechanizmu wspierającego prowadzenia akt sprawy sądowej. Zakłada się także możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej (alternatywa dla dotychczasowego sposobu zapoznania się z treścią pism w sprawie, tj. osobistego stawiennictwa w siedzibie sądu). Również w odniesieniu do sądów administracyjnych projektuje się kompleksowe uregulowanie kwestii tworzenia i doręczania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego oraz wprowadzenie fikcji e-doręczenia dokumentów.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

SPIS TREŚCI NR 8 / 2013

AKTUALNOŚCI

Informatyzacja urzędów

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

TEMAT MIESIĄCA

Ustalenie opłaty za odpady komunalne dla wójta sąsiedniej gminy

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Likwidacja szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie
Zwrot nieruchomości przejętej przez gminę
Koszty transportu upośledzonego dziecka do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego
Zwołanie sesji rady gminy
Ustalenie wartości nieruchomości przy zmianie planu miejscowego
Oddanie nieruchomości gminnej w użyczenie OSP

Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Nowe okoliczności i dowody jako przesłanki uchylenia decyzji przez WSA
Rolnik ubiega się o świadczenie pielęgnacyjne
Odmowa wydania dowodu osobistego dla dziecka

FINANSE SAMORZĄDU

Doręczanie pism pełnomocnikowi
Przekroczenie planu finansowego przez SP ZOZ
Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
Pomoc de minimis w rolnictwie

POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA

Sanepid wycofuje z rynku suplement diety
Starosta i PINB w postępowaniu dyscyplinarnym
wobec uprawnionych do wykonywania robót budowlanych

Na orzeczenie dyscyplinarne wobec powiatowego inspektora
nadzoru budowlanego nie służy skarga do sądu administracyjnego

PRAWO PRACY

Bez świadczenia przedemerytalnego dla wójta
Tylko nieobecny jest chroniony przed zwolnieniem
Zaliczenie pracy na roli do nagrody jubileuszowej
Bezstronność pracownika samorządowego
Małżonkowie w tym samym urzędzie
Przeniesienie pracownika samorządowego między jednostkami
Bez awansu na zastępcę kierownika USC

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Powołanie spółki celowej PPP
Zakaz dzielenia robót budowlanych
Zamówienia uzupełniające nie wymagają zabezpieczenia środków w budżecie gminy
Zakup usług notarialnych wymaga przetargu
Czy pełnomocnik może potwierdzić własne pełnomocnictwo?
Zamawiający musi określić wysokość potencjału finansowego wykonawcy

ORZECZNICTWO

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa