Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 7 / 2014

OŚWIATA

Od 27 maja 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. z 2014 r. poz. 686)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 20n ust. 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) i określa:
szczegółowe warunki przyjmowania kandydatów do poszczególnych typów publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz dokumenty potwierdzające spełnianie tych warunków;
sposób, szczegółowy tryb i terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do poszczególnych typów publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych, w tym zakres, szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania badania przydatności, egzaminu wstępnego i egzaminu kwalifikacyjnego oraz skład i szczegółowe zadania komisji rekrutacyjnej i komisji kwalifikacyjnej;
szczegółowe warunki przechodzenia uczniów z jednych typów publicznych szkół artystycznych do innych typów publicznych szkół artystycznych.

Od 4 czerwca 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2014 r. poz. 642)

Celem nowelizacji jest podwyższenie standardu opieki nad uczniami oraz wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły poprzez zapewnienie możliwości zatrudnienia w szkole podstawowej osoby wspierającej nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzących opiekę świetlicową, a także uregulowanie na poziomie ustawowym zasad funkcjonowania świetlicy w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz szkołach prowadzących kształcenie specjalne. Ponadto wprowadza się szereg zmian w zakresie rozpoczynania realizowania obowiązku szkolnego:

  • Umożliwienie zatrudniania w szkołach podstawowych osób w celu wsparcia nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzącego zajęcia świetlicowe;
  • Odroczenie obowiązku szkolnego. Wniosek o odroczenie obowiązku szkolnego będzie można składać w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat. Wniosek taki będą mogli składać zarówno rodzice dziecka, które nie rozpoczęło jeszcze spełniania obowiązku szkolnego (odbywa roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej), jak i dziecka, które już rozpoczęło realizację tego obowiązku (zostało przyjęte do klasy I szkoły podstawowej). Jeżeli z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedłożonej przez rodziców dyrektorowi szkoły wraz z wnioskiem o odroczenie obowiązku szkolnego, będzie wynikała potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko sześcioletnie tego obowiązku w danym roku szkolnym, dyrektor szkoły odroczy spełnianie obowiązku szkolnego temu dziecku. W konsekwencji opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba takiego odroczenia będzie dla dyrektora wiążąca. Decyzja dyrektora nie może sprzeciwiać się woli rodziców popartej diagnozą poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  • Funkcjonowanie świetlicy szkolnej. W szkołach podstawowych oraz w szkołach prowadzących kształcenie specjalne uczniów, szkoła ma obowiązek zapewnić uczniom zajęcia świetlicowe, które organizowane będą systematycznie, w ciągu całego dnia, z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizycznych. Pod opieką jednego nauczyciela nie może pozostawać więcej niż 25 uczniów.

 

SZACOWANIE WARTOŚCI NIERUCHOMOŚCI

Od 5 czerwca 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzenia opisu i oszacowania wartości nieruchomości (Dz.U. z 2014 r. poz. 742)

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 110r § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z § 1 tego aktu jeżeli dane zawarte w wyciągach z księgi wieczystej lub z ewidencji gruntów i budynków, w szczególności dotyczące powierzchni lub sposobu korzystania z nieruchomości, nie odpowiadają stanowi rzeczywistemu, w opisie nieruchomości podaje się stan rzeczywisty i wyjaśnia, na czym polega niezgodność z danymi ujawnionymi w księdze wieczystej lub w ewidencji gruntów i budynków. Ponadto jeżeli na nieruchomości znajdują się obiekty budowlane lub urządzenia, opis nieruchomości powinien zawierać w szczególności wskazanie ich roku budowy albo przybliżonego wieku, stanu przeznaczenia, rodzaju konstrukcji i materiału budowlanego, z którego zostały wykonane, liczby kondygnacji, sposobu korzystania, jak również sposobu i jakości wykonania i wyposażenia w instalacje i urządzenia (§ 2). Jak stanowi § 3 rozporządzenia opis nieruchomości rolnych, poza opisem położonych na nich obiektów budowlanych lub urządzeń, powinien zawierać w szczególności określenie powierzchni, klasy gruntów ornych, łąk trwałych, pastwisk trwałych, lasów, sadów, gruntów rolnych zabudowanych, torfowisk, terenów z pokładami żwiru, gipsu i gliny, kamieniołomów, wód, a ponadto rodzaju i powierzchni zasiewów i upraw, liczby i jakości inwentarza żywego, jak również ilości zapasów niezbędnych do prowadzenia gospodarstwa rolnego do najbliższych zbiorów.

 

PROGRAM DLA RODZIN WIELODZIETNYCH

Od 6 czerwca 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych (Dz.U. z 2014 r. poz. 755)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.) i określa szczegółowe warunki realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych. Zgodnie z § 1 rozporządzenia do korzystania z programu są uprawnieni członkowie rodziny wielodzietnej:

  • rodzic (rodzice) – przez którego rozumie się także rodzica (rodziców) zastępczych lub osobę (osoby) prowadzącą rodzinny dom dziecka;
  • małżonek rodzica;
  • dziecko – przez które rozumie się także dziecko, nad którym rodzic sprawuje rodzinną pieczę zastępczą, oraz osobę, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r. poz. 135, ze zm.).


Zgodnie z rozporządzeniem przez rodzinę wielodzietną rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci:

  • w wieku do ukończenia 18. roku życia;
  • w wieku do ukończenia 25. roku życia – w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej;
  • bez ograniczeń wiekowych – w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym
  • albo znacznym stopniu niepełnosprawności.

Z przepisów wynika, że uprawnienia wynikające z programu przysługują dziecku, które osiągnęło pełnoletność, jeżeli kontynuuje naukę w szkole lub szkole wyższej, odpowiednio do końca roku szkolnego lub akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce, zgodnie z terminem wskazanym w zaświadczeniu, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia. Stosownie do treści § 4 rozporządzenia prawo do korzystania z programu przysługuje niezależnie od dochodu.
Dokumentem identyfikującym członka rodziny wielodzietnej jest Karta Dużej Rodziny. W przypadku gdy w gminie jest wprowadzony samorządowy program przyznający uprawnienia rodzinom wielodzietnym, gmina może wykorzystać Kartę jako dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z wprowadzonych w gminie uprawnień dla rodzin wielodzietnych. Karta potwierdza uprawnienia członka rodziny wielodzietnej i jest wydawana:

  • rodzicowi oraz małżonkowi rodzica – na czas nieokreślony;
  • dziecku w wieku do ukończenia 18. roku życia – do ukończenia 18. roku życia;
  • dziecku powyżej 18. roku życia – odpowiednio do końca roku szkolnego lub akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce, zgodnie z terminem wskazanym w zaświadczeniu, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia;
  • dziecku legitymującemu się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, w wieku powyżej 18. roku życia – na okres ważności orzeczenia;
  • dziecku umieszczonemu w rodzinnej pieczy zastępczej – na czas umieszczenia w danej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;
  • osobie, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – odpowiednio do końca roku szkolnego lub akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce, zgodnie z terminem wskazanym w zaświadczeniu, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia.

Zmiana danych zawartych w Karcie wymaga wydania nowej Karty, a w przypadku gdy Karta zostanie zgubiona, skradziona lub w inny sposób utracona, wójt wydaje duplikat Karty. Karta jest przyznawana bezpłatnie. Wydanie duplikatu Karty podlega opłacie w wysokości 8,76 zł, jednakże wójt, w uzasadnionych przypadkach, może odstąpić od pobierania tej opłaty.

 

ŚRODKI PRZYMUSU STRAŻY MIEJSKIEJ

Od 13 czerwca 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11 czerwca 2014 r. w sprawie sposobu przechowywania i ewidencjonowania środków przymusu bezpośredniego przez strażników gminnych (miejskich) (Dz.U. z 2014 r. poz. 777)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1383 oraz z 2014 r. poz. 486) i określa sposób przechowywania i ewidencjonowania środków przymusu bezpośredniego. Stosownie do treści § 2 rozporządzenia kajdanki zakładane na ręce, siatki obezwładniające, pałki służbowe, ręczne miotacze substancji obezwładniających oraz przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej o średniej wartości prądu w obwodzie nieprzekraczającej 10 mA przechowuje się w pomieszczeniach znajdujących się w siedzibie straży gminnej (miejskiej), lub w obiekcie chronionym przez straż. Powinny one być przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp osobom postronnym.

 

OPIEKA ZDROWOTNA

Od dnia 15 maja 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 21 marca 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 619)

Nowelizacja dodaje ust. 2a w art. 55 ustawy o świadczeniach, który rozszerza możliwość udzielania świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego przez lekarzy pediatrów i lekarzy internistów w wyniku otwarcia tego segmentu świadczeń zdrowotnych dla lekarzy, którzy:

  • posiadają specjalizację I stopnia w dziedzinie medycyny ogólnej lub
  • specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie chorób wewnętrznych lub
  • specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie pediatrii.

Warunkiem udzielania świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej przez lekarzy internistów oraz pediatrów będzie wymóg udzielania tych świadczeń w zakresie swoich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami. Ma to na celu właściwe zabezpieczenie świadczeń dla dzieci i dorosłych. Konsekwencją tej zmiany jest uchylenie art. 5 pkt 13 (definicji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej).

 

OPINIE SŁUŻBOWE

Od 18 lipca 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 734)
Rozporządzenie wydano na podstawie art. 129 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404 oraz z 2014 r. poz. 486) i określa:

  • kryteria, na podstawie których są sporządzane oceny okresowe i opinie służbowe;
  • skalę ocen i przesłanki, które uwzględnia się w procesie oceniania i opiniowania;
  • wzór kwestionariusza oceny okresowej i opinii służbowej;
  • tryb przeprowadzenia oceny okresowej oraz tryb rozpatrywania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczących oceny okresowej;
  • tryb wydawania opinii służbowych oraz rozpatrywania odwołań od tych opinii.

 

INFORMATYZACJA

Od 21 lipca obowiązuje rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 czerwca 2014 r. w sprawie przeprowadzania konkursu oraz przeznaczania i rozliczania środków finansowych na informatyzację (Dz. U. z 2014 r. poz. 780)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 12h ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235 oraz z 2014 r. poz. 183) i określa tryb przeprowadzania konkursu oraz kryteria, sposób i tryb przeznaczania i rozliczania środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie projektów i przedsięwzięć, o których mowa w art. 12c ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w tym:

  • sposób oceny wniosków dotyczących projektów informatycznych i przedsięwzięć przewidzianych do dofinansowania;
  • sposób oceny realizacji projektów informatycznych i przedsięwzięć, zgodnie z warunkami określonymi w umowie, o której mowa w art. 12f ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
  • sposób rozliczania przyznanych środków finansowych;
  • sposób dysponowania przyznanymi środkami finansowymi;
  • wzory wniosku o dofinansowanie oraz raportów z przebiegu realizacji projektów informatycznych i przedsięwzięć oraz rozliczenia przyznanych środków finansowych.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa