Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 5 / 2014

Dz.U. z 2014 r. poz. 223, 379, 407, 423, 473

WOLONTARIAT

Od dnia 22 marca 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 223).

Nowelizacja przewiduje dwie podstawowe zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Po pierwsze doprecyzowuje, że w przypadku trybów pozakonkursowych zlecania zadań publicznych, o których mowa w art. 11a-11c ustawy zastosowanie znajdują zasady wynikające z art. 15 ust. 1 (dotyczące rozpatrywania ofert przez organ administracji publicznej), art. 16 (dotyczące zawierania umów), art. 17 (dotyczące kontroli i oceny realizacji zadania) i art. 18 (dotyczące sprawozdania z wykonania zadania). Ponadto do ww. trybów będą miały zastosowanie wzory ofert, umów i sprawozdań, określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25, z późn. zm.).
Po drugie, zmiana dotyczy art. 27a ustawy. Zmianie ulega zakres danych objętych wykazem. Zgodnie z projektem wykaz w odniesieniu do każdej organizacji pożytku publicznego zawiera: nazwę, siedzibę, numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, identyfikator podatkowy NIP, jeżeli został on nadany tej organizacji. Istotna zmiana związana jest z obowiązkiem zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o numerze rachunku bankowego właściwego do przekazania środków z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowelizacja zobowiązuje organizacje pożytku publicznego do podania naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według siedziby tej organizacji numeru rachunku bankowego przez dokonanie zgłoszenia identyfikacyjnego albo zgłoszenia aktualizacyjnego (na formularzu NIP 2) na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2) do dnia 30 czerwca roku następującego po roku podatkowym.

 

PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (Dz. U. z 2014 r. poz. 407).

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) i określa:

  • inne niż określone w art. 86a ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pojazdy samochodowe, o których mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy, uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika;
  • wymagania dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt 1;
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, o których mowa w pkt 2.
  • Stosownie do treści § 2 tego rozporządzenia za pojazdy samochodowe inne niż określone w art. 86a ust. 9 ustawy, uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, uznaje się pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu:
  • pogrzebowy,
  • bankowóz - wyłącznie typu A i B,

– jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony.

 

POLITYKA ROZWOJU

Od dnia 8 kwietnia 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 379).

Podstawowym celem nowelizacji jest stworzenie podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014-2020, jak również kolejnych okresów programowania UE.
Głównym celem do realizacji w nadchodzącym okresie programowania UE 2014-2020 jest oparcie rozwoju na dalszym zwiększaniu konkurencyjności gospodarki, poprawie spójności społecznej i terytorialnej oraz podnoszenie sprawności i efektywności państwa.

Osiągnięciu powyższego celu mają służyć podstawowe zasady stanowiące rezultat reformy polityki UE na lata 2014-2020, tj.:

  • zasada zorientowania na rezultaty;
  • zasada zintegrowanego podejścia terytorialnego;
  • zasada partnerstwa.

 

SŁUŻBA ZDROWIA

Od 11 kwietnia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 kwietnia 2014 r. w sprawie sposobu i trybu finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 473).
Rozporządzenie wydano na podstawie art. 13a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) i określa sposób i tryb finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej:

  • udzielanych świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  • o których mowa w art. 12 pkt 2-6, 9-11, art. 12a oraz art. 26 ustawy.

 

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Od 17 kwietnia 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423).
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych dotyczy szeregu zmian, których celem jest ułatwienie przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, które w założeniu projektodawców mają wychodzić naprzeciw oczekiwaniom środowisk naukowo-badawczych oraz kultury i sztuki.

Zmiany dotyczą:

  • podwyższenia kwoty wartości zamówienia lub konkursu decydującej o obowiązku stosowania procedur określonych w Prawie zamówień publicznych,
  • wyłączenia spod stosowania Prawa zamówień publicznych, zamówień o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, czyli mniejszej niż tzw. progi unijne, których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej, mającej na celu osiągnięcie rentowności lub pokryciu kosztów badań albo rozwoju, oraz których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem zbiorów muzealnych, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności,
  • doprecyzowania przepisu dotyczącego wyłączenia stosowania przepisów ustawy dotyczących usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenia usług badawczych,
  • rozszerzenia przesłanki zastosowania zamówienia w trybie z wolnej ręki w zakresie zamówień na dostawy rzeczy wytwarzanych w celach badawczych, doświadczalnych i rozwojowych, w sytuacji, gdy zamówienie może być wykonane tylko przez jednego, konkretnego wykonawcę,
  • wprowadzenia możliwości unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z nieprzyznaniem środków na sfinansowanie danego zamówienia z dziedziny badań i rozwoju,
  • zwolnienia zamawiającego z obowiązku żądania od artystów i twórców złożenia oświadczeń o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa