Radca na umowę zlecenie

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 1 / 2012

PYTANIE GŁÓWNEGO SPECJALISTY

Czy w urzędzie gminy można zatrudnić radcę prawnego na podstawie umowy zlecenia?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Nie istnieją prawne przeszkody do zatrudnienia radcy prawnego w urzędzie gminy na podstawie umowy zlecenia.

Możliwość wykonywania zawodu radcy prawnego na podstawie umowy cywilnoprawnej została przewidziana wprost przez art. 8 ust. 1 ustawy o radcach prawnych. Nie ma też wątpliwości, że umowa zlecenia należy do katalogu cywilnoprawnych umów nazwanych (patrz art. 734 Kodeksu cywilnego).
Wyjątkiem od wskazanego wyżej przypadku będzie sytuacja, której radca prawny otrzyma mandat radnego gminy. Wówczas możliwość wykonywania przez niego pracy na rzecz tej gminy zostanie wyłączona przez art. 24d ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Michał Pęczkowski

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j.Dz.U.2010 Nr 10, poz. 65);
– Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U.2001 Nr 142, poz. 1591);
– Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.1964 Nr 16, poz. 93 ze zm.).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa