Kwalifikacja przychodów pełnomocnika z urzędu

ORZECZNICTWO - SAS 11 / 2013

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 października 2013 r., sygn. akt I FPS 1/13

„Wynagrodzenie z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez pełnomocnika ustanowionego z urzędu, zależnie od formy prawnej w jakiej wykonuje on swój zawód, należy kwalifikować do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 316, z późn. zm.) – w przypadku gdy pomoc prawną z urzędu pełnomocnik wykonuje prowadząc działalność zawodową w formie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 lit. a) u.p.d.o.f., a gdy czyni to w ramach innych form wykonywania swojego zawodu – wynagrodzenie to należy kwalifikować do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy”.

NSA w uzasadnieniu uchwały zwrócił uwagę, że nie wszyscy radcowie prawni oraz doradcy podatkowi wykonują swoją działalność zawodową w formie działalności gospodarczej, gdyż zawody te umożliwiają także wykonywanie tej działalności na podstawie umowy o pracę. Tymczasem wykonywanie obowiązków pełnomocnika z urzędu dotyczy wszystkich członków określonej korporacji. Wyznaczenie zatem – jako pełnomocnika z urzędu – radcy prawnego lub doradcy prawnego, wykonującego swoją działalność zawodową w oparciu o stosunek pracy, powoduje, że brak jest jakichkolwiek podstaw do kwalifikowania uzyskanego wynagrodzenia do działalności gospodarczej. W tej sytuacji wynagrodzenie pełnomocników należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 6 u.p.d.o.f.

NSA zaznaczył, że kwalifikacja do źródła przychodów w podatku dochodowym wynagrodzenia z tytułu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez pełnomocnika ustanowionego z urzędu, jest zależna od formy prawnej wykonywania przez niego zawodu adwokata, radcy prawnego czy doradcy podatkowego.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wypłacanie diet w związkach międzygminnych

TEMAT MIESIĄCA - SAS 11 / 2013

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 sierpnia 2013 r., sygn. akt II OSK 492/13, LEX nr 1371980 podkreślił, że nie jest możliwe zastosowanie w odniesieniu do członków zgromadzenia międzygminnego przepisów odnoszących się do radnych. Brak jest podstaw do uznania, że uprawnionym do ustalania zasad przyznawania wysokości diet dla członków zgromadzenia międzygminnego jest to zgromadzenie. Organem wyłącznie właściwym do ustalenia zasad przyznawania wysokości diet członków zgromadzenia międzygminnego jest rada gminy.

Związki międzygminne zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (zwanej dalej u.s.g.) są tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy. Stosownie do art. 69 ust. 1 u.s.g. organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku. Organem wykonawczym związku jest zarząd, powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród jego członków (art. 73 ust. 1 i 2 u.s.g.), przy czym członkami zgromadzenia z mocy prawa są organy wykonawcze gmin (wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast), o czym stanowi art. 70 ust. 1 u.s.g. Na wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu (art. 70 ust. 2 u.s.g.). Zgodnie z art. 69 ust. 3 u.s.g. do zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy.

Kwestią sporną, w której stanowisko zajął NSA stało się zagadnienie, czy w świetle powołanych przepisów zgromadzenie związku międzygminnego posiada uprawnienie do ustalania diet dla członków tego zgromadzenia, tak jak robi to rada gminy w odniesieniu do radnych, na podstawie art. 25 ust. 4 i 8 u.s.g. Mówiąc inaczej, czy odpowiednie stosowanie do zgromadzenia związku przepisów dotyczących rady gminy, oznacza, iż zgromadzenie związku uprawnione jest do realizowania szczególnych uprawnień pracowniczych w odniesieniu do jego członków.

Na tak postawione pytanie odpowiadał już Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z 13 marca 2013 r., sygn. akt II OSK 2726/12, LEX nr 1316120, podkreślił, że „odpowiednie stosowanie przepisów prawa polega na stosowaniu określonych przepisów prawa do drugiego zakresu odniesienia, z zastrzeżeniem, że nie mają one zastosowania całkowicie lub w pewnej części swojej treści ulegają zmianie te spośród nich, które ze względu na treść swych postanowień są bezprzedmiotowe lub sprzeczne z przepisami normującymi już dane stosunki, do których mają być zastosowane” (por. J. Nowacki, „Odpowiednie” stosowanie przepisów prawa, (w:) tenże, Studia z teorii prawa, Kraków 2003, s. 452).

 

Na wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu.


Przepis art. 69 ust. 3 u.s.g. regulując instytucję zgromadzenia związku międzygminnego odsyła do odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących rady gminy, a nie przepisów odnoszących się do radnych. Rada i radni nie są pojęciami tożsamymi, inny jest ich status prawny. Różna jest też sytuacja prawna radnych i członków zgromadzenia związku międzygminnego, którymi – co do zasady – są wójtowie gmin uczestniczących w związku. Tym samym nie jest możliwe zastosowanie w odniesieniu do członków zgromadzenia międzygminnego przepisów odnoszących się do radnych. Brak jest zatem podstaw do uznania, że uprawnionym do ustalania zasad przyznawania wysokości diet dla członków zgromadzenia międzygminnego jest to zgromadzenie.

NSA zgodził się także z przedstawionym w poprzednim wyroku poglądem, że intencją ustawodawcy było pozostawienie sprawy wysokości diet przysługujących członkom zgromadzenia związku międzygminnego do rozstrzygnięcia organom gmin, które w związku tym uczestniczą. Fakt członkostwa radnego w zgromadzeniu związku może zostać uwzględniony przez radę gminy przy ustalaniu zasad przyznawania diet, do czego uprawnia ją art. 25 ust. 8 u.s.g., zgodnie z którym przy ustalaniu wysokości diet radnych rada gminy bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. Analogicznie kształtowane może być wynagrodzenie wójta, którego ustalenie należy do rady, w ramach powierzonych jej zadań i przyznanych kompetencji (art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g.). Z inną sytuacją mamy do czynienia, gdy działalność w związku międzygminnym podejmują inni przedstawiciele wyznaczeni przez radę właściwej gminy. W takim przypadku należałoby przyjąć zasadę, że wyznaczone osoby pełnią powierzoną funkcję społecznie.

Ponadto NSA podkreślił, że przepisy art. 69 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 4 i 8, art. 18 ust. 2 pkt 2 i art. 73a ust. 1 u.s.g. nie regulują sfery uprawnień obywateli, do której odnieść można – wywiedzioną z art. 2 Konstytucji RP – zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść praw i wolności, ale stanowić mają umocowanie organu do ustalenia diet. Chodzi tu o przyznanie organowi kompetencji do wprowadzenia unormowania, kształtującego obowiązki w sferze wydatkowania środków publicznych. Zdaniem NSA w demokratycznym państwie prawnym aktywność władzy publicznej ograniczona jest poprzez normy prawne, które określają ich kompetencje, zadania i tryb postępowania, do przepisów tych nie można zastosować wykładni rozszerzającej.

NSA argumentował, że w ustawie z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie występuje konkretna podstawa prawna do przyznania diety, tj. art. 45 ust. 1 pkt 3, który nakłada na korzystającego ze świadczeń obowiązek pokrycia kosztów podróży służbowych i diet. Podstawy takiej ustawodawca nie przewidział w odniesieniu do członków zgromadzenia związku międzygminnego ani zarządu takiego związku. Nie stanowi jej art. 73a ust. 1 u.s.g., zgodnie z którym do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin. Nie można jej również wywodzić z art. 67 ust. 2 pkt 9 u.s.g., który pozwala na uregulowanie w statucie związku zasad określających współdziałanie. Z omówionych już względów, proponowana rozszerzająca interpretacja tych przepisów, polegająca na wywodzeniu z nich uprawnienia do przyznania przez organy związku diet członkom jego zgromadzenia, czy zarządu, nie może być uznana za prawidłową.

 

NSA stwierdził, iż brak jest w obowiązującym stanie prawnym przepisu dającego uprawnienie organom związku międzygminnego do stanowienia przepisów regulujących wysokość diet dla członków zgromadzenia takiego związku.

Aneta Podgajna

PODSTAWA PRAWNA:
– Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z zm.)
– Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.)
– Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U z 2009 r. Nr 114, poz. 946)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 11 / 2013

VAT

OBOWIĄZUJE OD 20 września 2013

Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1027)

Podstawowym celem zmian w VAT jest zwiększenie skuteczności walki z oszustwami i nieuczciwej konkurencji ze strony podmiotów uczestniczących w procederze wyłudzeń podatkowych. Zmiany polegają na rozbudowaniu obowiązujących regulacji w zakresie przeciwdziałania nadużyciom w podatku od towarów i usług w obszarze obrotu tzw. towarami wrażliwymi. Projektowane rozwiązania dotyczą niektórych wyrobów stalowych, paliw, złota oraz niektórych odpadów. Obejmują one trzy obszary: rozszerzenie katalogu towarów objętego odwróconym obciążeniem, wyłączenie w niektórych przypadkach możliwości kwartalnych rozliczeń oraz wprowadzenie odpowiedzialności solidarnej.

 

PODATEK AKCYZOWY

OBOWIĄZUJE OD 20 września 2013

Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

(Dz.U. z 2013 r., poz. 939 ze zm.)

W nowelizacji założono zmianę systemu opodatkowania wyrobów węglowych podatkiem akcyzowym oraz systemu zwolnień od akcyzy tych wyrobów. Zmiana zakłada rezygnację z instytucji „pośredniczącego podmiotu węglowego” na rzecz finalnego nabywcy węglowego, pod pojęciem którego należy rozumieć podmiot, który nabywa wyroby węglowe w celu ich użycia do celów opałowych, w tym do celów wskazanych w art. 31a ust. 1 ustawy. W nowy sposób określono przedmiot opodatkowania wyrobów węglowych. Opodatkowanie wyrobów węglowych następować ma na ostatnim etapie obrotu wyrobami węglowymi, czyli na etapie sprzedaży wyrobów nabywcy finalnemu.

 

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

OBOWIĄZUJE OD 24 WRZEŚNIA 2013

Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1047)

Zmiana ma na celu systemowe uregulowanie problematyki zatrudnienia osób pozbawionych wolności.

 

SUBWENCJA OGÓLNA

OBOWIĄZUJE OD 24 WRZEŚNIA 2013

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 5 sierpnia 2013 r. w sprawie wykazu gmin, którym przysługuje część rekompensująca subwencji ogólnej za rok 2012

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1041) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840, z późn. zm.) i ustala wykaz gmin, którym przysługuje część rekompensująca subwencji ogólnej za rok 2012, które w roku podatkowym 2012 nie uzyskały dochodów na skutek zwolnienia przedsiębiorców, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, z podatku od nieruchomości.

Wykaz gmin obejmuje:

1. Województwo dolnośląskie: Kłodzko m., Legnica m., Polkowice, Wałbrzych m.
2. Województwo lubuskie: Kostrzyn nad Odrą m.
3. Województwo łódzkie: Ozorków m.
4. Województwo podkarpackie: Mielec m., Nowa Dęba, Stalowa Wola m.
5. Województwo pomorskie: Słupsk, Tczew m., Tczew.
6. Województwo śląskie: Dąbrowa Górnicza m., Gliwice m., Pawłowice, Tychy m., Żory m.
7. Województwo warmińsko-mazurskie: Dobre Miasto, Ełk m.

 

ZAWODY REGULOWANE

OBOWIĄZUJE OD 25 września 2013

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2013 r. w sprawie określenia zawodów regulowanych, w przypadku których można wszcząć postępowanie w sprawie uznania kwalifikacji

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1049)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 63, poz. 394). Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia właściwy organ, gdy jest to niezbędne, może wszcząć postępowanie w sprawie uznania kwalifikacji w przypadku zawodów regulowanych, wymienionych w załączniku do rozporządzenia, jeżeli usługodawca zamierza świadczyć usługę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po raz pierwszy.

 

KODEKS PRACY

OBOWIĄZUJE OD 1 PAŹDZIERNIKA 2013

Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1028)

Nowelizacja związana jest z:

  • wejściem w życie dyrektywy Rady 2010/18/UE z dnia 8 marca 2010 r. w sprawie wdrożenia zmienionego porozumienia ramowego dotyczącego urlopu rodzicielskiego zawartego przez BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP i ETUC oraz uchylającej dyrektywę 96/34/WE (Dz. Urz. UE L 68 z 18.3.2010, str. 13),
  • orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 kwietnia 2010 r. w sprawie C-486/08 Zentralbetriebsrat der LandeskrankenhäuserTirols (Trybunał orzekł w nim m.in., że klauzulę 2 pkt 6 porozumienia ramowego w sprawie urlopu rodzicielskiego, wdrożonego dyrektywą 96/34/WE, należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się ona przepisowi krajowemu, zgodnie z którym pracownicy, którzy korzystają z prawa do urlopu rodzicielskiego w wymiarze dwóch lat, tracą po jego zakończeniu prawo do corocznego płatnego urlopu za rok poprzedzający narodziny dziecka).

 

BANKOWY FUNDUSZ GWARANCYJNY

OBOWIĄZUJE OD 4 PAŹDZIERNIKA 2013

Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz niektórych innych ustaw 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1012) 

Nowelizacja tworzy w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym nowy fundusz własny – fundusz stabilizacyjny. Spowodowane to jest tendencją przenoszenia z sektora publicznego na sektory rynku finansowego ciężaru wsparcia udzielanego zmagającym się z problemami instytucjom finansowym.

 

USŁUGI PŁATNICZE

OBOWIĄZUJE OD 7 PAŹDZIERNIKA 2013

Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1036) 

Zmiany mają na celu wprowadzenie nowych unormowań w zakresie wydawania, wykupu i dystrybucji pieniądza elektronicznego oraz tworzenia, organizacji i działalności instytucji pieniądza elektronicznego, a także nadzoru nad tymi podmiotami, w celu pełnego wdrożenia wymogów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniającej dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylającej dyrektywę 2000/46/WE.

 

TRANSPORT KOLEJOWY

OBOWIĄZUJE OD 7 PAŹDZIERNIKA 2013

Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

(Dz.U. z 2013 r. poz. 1033) 

Zmiany umożliwiają wykonanie prawa Unii Europejskiej zawartego w decyzji Komisji nr 2011/765/UE z dnia 22 listopada 2011 r. w sprawie kryteriów uznawania ośrodków szkoleniowych prowadzących szkolenia zawodowe dla maszynistów, kryteriów uznawania egzaminatorów maszynistów, jak również kryteriów organizowania egzaminów zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.Urz. UE L 314 z 29.11.2011, str. 36). Uregulowane zostały zasady przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych maszynistów i kandydatów na maszynistów oraz obowiązki pracodawców maszynistów w tym zakresie, przy uwzględnieniu obowiązującego prawodawstwa, w szczególności przepisów dotyczących medycyny pracy i badań profilaktycznych pracowników. Wprowadzono ponadto rozwiązania mające na celu wyeliminowanie praktyk związanych z pracą maszynistów, które mają negatywny wpływ na poziom bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

 

PASZPORTY

OBOWIĄZUJE OD 10 PAŹDZIERNIKA 2013

Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1038) 

Celem nowelizacji ustawy o dokumentach paszportowych jest doprecyzowanie jej przepisów dotyczących danych zamieszczanych w dokumentach paszportowych wydawanych osobom małoletnim poniżej 12. roku życia, a także przepisów dotyczących wydawania paszportów tymczasowych osobom, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

 

KONTROLA PRZEWOZU DROGOWEGO

OBOWIĄZUJE OD 12 PAŹDZIERNIKA 2013

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie kontroli przewozu drogowego 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1064) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1265, z późn. zm.) i określa:

  • wzory dokumentów stosowane przez osoby uprawnione do kontroli przewozu drogowego;
  • sposób przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, podczas kontroli drogowych i kontroli w przedsiębiorstwie, a także wymagane standardowe wyposażenie osób dokonujących tej kontroli i wykaz podstawowych elementów, które jej podlegają;
  • rodzaj danych statystycznych gromadzonych w wyniku kontroli i rejestrowanych przez organy kontrolne, a także tryb, sposób i wzory dokumentów do ich przekazywania do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

 

USTAWA BUDŻETOWA

OBOWIĄZUJE OD 14 PAŹDZIERNIKA 2013

Ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1212)

 

ASYSTENCI SĘDZIEGO

OBOWIĄZUJE OD 22 PAŹDZIERNIKA 2013

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 października 2013 r. w sprawie przeprowadzania konkursu na stanowisko asystenta sędziego

(Dz.U. z 2013 r. poz. 1228)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 155a § 7 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2013 r. poz. 427, 662 i 1165) i określa:

  • szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania oraz etapy i przebieg konkursu na stanowisko asystenta sędziego;
  • skład komisji konkursowej, oraz sposób i tryb jej działania;
  • zakres i sposób udostępniania kandydatowi informacji o przebiegu i wynikach konkursu.

 

GOSPODAROWANIE ODPADAMI

OBOWIĄZUJE OD 22 PAŹDZIERNIKA 2013

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 września 2013 r. w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami 

(Dz.U. z 2013 r., poz. 1186) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 167 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 21 i 888) i określa:

  • tryb powoływania komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, jej skład oraz szczegółowe wymagania wobec członków komisji;
  • szczegółowy zakres wiadomości podlegających sprawdzeniu na egzaminie w zakresie gospodarowania odpadami;
  • tryb przeprowadzania egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami;
  • sposób uiszczenia opłaty związanej z przeprowadzeniem egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami i wydaniem świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami;
  • wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej;
  • wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.

 

SYSTEM WSPOMAGANIA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

OBOWIĄZUJE OD 22 PAŹDZIERNIKA 2013

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego 

(Dz.U. z 2013 r. poz. 1181)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039) i określa:

  • minimalną funkcjonalność Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego; 
  • warunki organizacyjno-techniczne gromadzenia i udostępniania danych gromadzonych w systemie.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych skierowana do Trybunału Konstytucyjnego

AKTUALNOŚCI - SAS 11 / 2013

W dniu 25 października 2013 r. Prezydent RP skierował do Trybunału Konstytucyjnego nowelizację ustawy o drogach publicznych. Nowelizacja ta wzbudzała spore kontrowersje ze względu na regulacje pozwalające samorządom województwa na przekazywanie samorządom innych szczebli zarządu nad istniejącymi odcinkami dróg zastępowanymi nowymi trasami. Spotkało się to z krytyką środowiska samorządowego, którego przedstawiciele protestowali przeciwko nowym przepisom, zarzucając istotne zagrożenie ich niezgodności z Konstytucją.

W ocenie Prezydenta RP powyższe rozwiązanie budzi wątpliwości co do zgodności z Konstytucją RP, gdyż może być utożsamiane z wycofaniem się państwa z funkcji, jaką jest określenie bezpośrednio 

w drodze ustawy zadań poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego. To z kolei wywołuje obawy co do zgodności z wynikającą z Konstytucji zasadą określania zadań samorządów w ustawie, a także z konstytucyjnie chronioną samodzielnością gminy. Prezydent RP podkreślił, że pierwszy raz weszłyby w życie przepisy stanowiące podstawę do określania zadań realizowanych przez gminy i powiaty nie bezpośrednio w ustawie, ale przez samorząd innego szczebla, w drodze uchwały, odpowiednio sejmiku województwa, rady powiatu i rady gminy. Wskazano jednocześnie na nieprecyzyjne kryteria uzależniające możliwość przekazania danego odcinka drogi w zależności od funkcji, jakie pełni ona dla społeczności lokalnej. 

W związku z wystąpieniem o przeprowadzenie kontroli ustawy przez Trybunał, jej wejście w życie jest wstrzymane co najmniej do czasu rozpatrzenia wniosku Prezydenta.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Spis_SAS11/2013

SPIS TREŚCI NR 11 / 2013

AKTUALNOŚCI

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych skierowana do trybunału konstytucyjnego

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

TEMAT MIESIĄCA

Wypłacanie diet w związkach międzygminnych

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Wójt upomina dyrektora szkoły
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody?
Sprzedaż samochodu należącego do spółki cywilnej jednemu ze wspólników
Ustalenia instrukcji kancelaryjnej dla gminnego ośrodka pomocy społecznej
Prezesura nie dla radnego
Gmina przekazuje zadania związane z prowadzeniem gospodarki komunalnej
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Partnerstwo publiczno-prywatne w zakresie działań termomodernizacyjnych

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Żądanie przesłania akt sprawy pocztą elektroniczną
Upoważnienie dla pracownika w aktach administracyjnych
Zgoda stron na zmianę decyzji administracyjnej
Członek organu kolegialnego prowadzi postępowanie dowodowe

FINANSE SAMORZĄDU

Ulga inwestycyjna
Rachunki do umowy cywilnoprawnej
Czy odliczony podatek będzie stanowił przychód zakładu budżetowego?
Podstawa prawna w uchwale rady o udzielenie pomocy de minimis
Wniosek o umorzenie opłaty prolongacyjnej
Dopuszczalność obciążenia wierzyciela kosztami egzekucyjnymi
Wymagania wobec kandydata na audytora wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych

ADMINISTRACJA ZESPOLONA POWIATÓW I WOJEWÓDZTW

Stosowanie art. 81c prawa budowlanego w postępowaniu legalizacyjnym
Czy nakaz określony w art. 62 ust. 3 Prawa budowlanego jest zaskarżalny?
Konsekwencje finansowe przywrócenia do służby zwolnionego policjanta

PRAWO PRACY

Pracownik samorządowy tymczasowo aresztowany
Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego
Przekazanie akt osobowych pracodawcy przejmującemu pracownika
Pracownik samorządowy niebędący obywatelem polskim
Protokół z naboru

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Zlecenie realizacji zadań gminy własnej spółce komunalnej
Szacowanie robót budowlanych w różnych obiektach jednego zamawiającego
Zielone zamówienia publiczne
Cena oferty przekracza wysokość dotacji – czy można rozstrzygnąć przetarg?

ORZECZNICTWO

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa